Contoh Karangan Kebaikan & Keburukan E-Sukan; Soalan Ramalan SPM 2022

Cikgu Muzz
oleh -
0
 


SOALAN: Bincangkan kebaikan dan keburukan e-sukan kepada remaja.

Perkembangan sains dan teknologi telah mengubah warna kehidupan manusia. Pelbagai aspek kehidupan insan menjadi lebih mudah dengan manfaat yang diperoleh daripada perkembangan teknologi. Salah satu daripadanya ialah bidang sukan. Jika dahulu apabila membicarakan sukan sudah pasti aktiviti fizikal yang lasak akan tergambar dalam ruang minda. Namun, kini terdapat sukan elektronik atau mesra disapa e-sukan yang menjadi kegilaan golongan remaja. E-sukan ialah suatu bentuk sukan yang menggunakan medium elektronik, iaitu permainan video untuk bersaing dengan individu lain secara dalam talian dan dimainkan dengan penuh semangat kesukanan. Pada hari ini, e-sukan telah berkembang di serata dunia dan semakin mendapat perhatian di Malaysia. Persoalan yang bermain-main dalam gawang pemikiran saya ialah apakah kebaikan dan keburukan yang terdapat dalam e-sukan?
 
Marilah kita capahkan mauduk perbincangan dengan meneliti hujah prima, iaitu kebaikan e-sukan sebagai medium penggerak kemahiran sosial yang baik. Hal ini dikatakan demikian kerana e-sukan berupaya mengembangkan kemahiran sosial remaja seperti membentuk kerjasama, memantapkan kemahiran komunikasi dan memupuk nilai kepemimpinan. Hal ini dapat ditelusuri menerusi kebanyakan permainan e-sukan yang memerlukan pemain bekerjasama dengan orang lain, berkomunikasi dengan jelas serta menyelesaikan masalah secara bersama-sama. Impaknya, remaja yang menceburkan diri dalam e-sukan dapat mengasah nilai-nilai insaniah dalam diri sendiri dalam membentuk jati diri yang unggul selari dengan aspirasi falsafah pendidikan kebangsaan, bak kata pepatah sambil menyelam minum air. Justeru, jelaslah keupayaan memangkin kemahiran sosial merupakan salah satu manfaat e-sukan.
 
Selanjutnya, marilah kita meneliti fakta sekunder, iaitu faedah e-sukan yang membuka lembaran kerjaya baharu. Ledakan e-sukan di peringkat dunia telah mewujudkan pasukan-pasukan e-sukan yang bertanding dalam kejohanan peringkat antarabangsa. Justeru, remaja berpotensi menjadi atlet e-sukan sama ada dengan bantuan tajaan pihak swasta atau inisiatif daripada kerajaan sendiri menerusi Kementerian Belia dan Sukan. Bukan itu sahaja, kerjaya dalam bidang e-sukan sebagai atlet profesional turut memberikan kebaikan tambahan kepada remaja kerana kurang terdedah kepada kecederaan fizikal seperti sukan-sukan lain umpamanya bola sepak, hoki dan ragbi. Oleh itu, sudah terang lagi bersuluh membuka peluang kerjaya merupakan salah satu kelebihan e-sukan khususnya kepada golongan muda.
 
Meskipun e-sukan terbukti membawa kebaikannya tersendiri kepada remaja, namun jika tidak diseimbangkan dengan pelajaran, maka ketagihan permainan video boleh memberikan impak negatif kepada prestasi akademik remaja. Hal ini dikatakan demikian kerana kebanyakan remaja dilihat cenderung bermain permainan video sehingga menjadi ketagih. Kegagalan menguruskan masa dengan baik antara pelajaran dan permainan video yang menjadi sebahagian daripada bidang e-sukan ini boleh mengakibatkan prestasi akademik remaja merosot sehingga merisikokan masa hadapan mereka. Justeru, remaja perlu ingat sebelum kena, jimat sebelum habis dalam mengawal hobi bermain permainan video supaya tidak menjejaskan pelajaran.
 
Sebagai penutup kalam, sudah terang lagi bersuluh e-sukan mempunyai manfaat tersendiri yang berguna kepada remaja. Walau bagaimanapun, pengurusan masa dan minat dalam bidang e-sukan perlulah selari dengan dunia pelajaran yang berteraskan akademik. Meskipun stigma e-sukan sebagai suatu wadah yang membuang masa remaja masih tebal dalam pemikiran kebanyakan masyarakat, namun kita perlu lebih terbuka dalam menerima pembaharuan ini sebagai suatu cabang profesion yang boleh diterokai oleh golongan muda. Oleh itu, pelbagai inisiatif untuk menyokong pertumbuhan e-sukan di Malaysia perlulah mendapat perhatian yang sewajarnya daripada semua pihak.
 
(497 patah perkataan)

Tags:

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)