Contoh Karangan Usaha Membina Keyakinan Diri Murid; Soalan Mirip SPM 2022

Cikgu Muzz
oleh -
0
 


SOALAN: Huraikan cara-cara untuk meningkatkan keyakinan diri dalam kalangan murid?
 
Sebagai suatu ciptaan yang bernama manusia dan dikurniakan akal fikiran, meraih kejayaan dalam kehidupan merupakan impian setiap individu. Bagi golongan murid, kecemerlangan dalam akademik merupakan angan-angan indah yang harus direalisasikan menjadi kenyataan. Namun, adat hidup di dunia, tak semua yang didambakan akan datang bergolek tanpa usaha bak kata peribahasa yang bulat tak datang bergolek, yang pipih tak datang melayang. Walau bagaimanapun, terdapat sesetengah insan akan diuji dengan kegagalan meskipun sudah menanam benih usaha yang berterusan. Justeru, patah hati dan kecewa akan menjadi kamus hidup individu sebegini. Persoalan yang menambat tangkai akal ialah apakah langkah yang boleh diimplementasikan sebagai usaha memulihkan keyakinan murid yang gagal dalam peperiksaan?
 
Sebagai pembuka kalam, marilah kita melihat dapatan kajian tentang musuh utama keyakinan diri, iaitu perasaan takut, ragu, gusar dan pemikiran negatif yang seumpamanya. Pemikiran sebegini mendominasi akal dan hati apabila murid terlalu membandingkan diri sendiri dengan diri orang lain. Oleh itu, prakarsa pertama dalam memulihkan keyakinan murid ialah berhenti membandingkan diri dengan orang lain. Murid perlu berhenti membandingkan diri mereka dengan rakan lain sama ada dari aspek paras rupa, personaliti, keterampilan, apatah lagi kejayaan dalam bidang akademik dan kokurikulum. Setiap individu mempunyai kualiti yang tersendiri. Justeru, murid perlu bereksperimen dengan diri sendiri untuk mencari kekuatan diri mereka kerana kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya. Konklusinya, jelaslah mencari kekuatan diri dan tidak membandingkan diri dengan orang lain merupakan azimat besar dalam membina keyakinan diri.
 
Marilah kita capahkan lensa diskusi dengan meneliti langkah seterusnya untuk membina keyakinan diri murid melalui program-program motivasi sebagai sokongan minda dan hati yang boleh dilaksanakan di sekolah. Hal ini dikatakan demikian kerana golongan murid yang berstatus remaja sentiasa mendambakan perhatian dan kasih sayang. Oleh itu, menerusi program motivasi, pihak sekolah boleh memegang hati dan pemikiran murid supaya berada pada landasan yang betul. Program motivasi ini boleh dianjurkan dalam bentuk ceramah, bengkel, latihan dalam kumpulan mahupun kem. Natijahnya, asas keyakinan dalam diri murid dapat diteguhkan menerusi tiupan semangat yang berkobar oleh para guru sendiri mahupun daripada penceramah jemputan. Sehubungan dengan itu, sudah terang lagi bersuluh program motivasi berupaya menjadi perantara membina keyakinan diri murid menerusi aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh pihak sekolah.
 
Dalam membincangkan isu keyakinan diri, peranan kaunselor tidak boleh diketepikan. Kaunselor mendapat pendidikan khusus dalam menyelami karakter seseorang individu. Oleh yang demikian, sesi kaunseling secara individu atau berkelompok boleh menjadi suatu wadah untuk meningkatkan keyakinan diri dalam murid. Apabila menjalankan sesi kaunseling, kaunselor dapat mengenal pasti punca utama yang mengakibatkan murid hilang keyakinan diri. Impaknya, kaunselor dapat mencari alternatif penyelesaian bagi membantu murid tersebut dalam membina semula keyakinan diri. Misalnya, lawatan sambil belajar ke Kolej Vokasional boleh membuka minda seseorang murid bahawa bidang akademik bukanlah satu-satunya cabang yang menjanjikan masa hadapan yang gemilang. Tuntasnya, peranan kaunselor dalam membina keyakinan diri murid bukannya bersuluh batang pisang, bersuluh bulan matahari.
 
Sebelum pena diskusi melabuhkan noktah, jelaslah bahawa usaha membina keyakinan diri murid memerlukan kerjasama daripada semua pihak. Ibu bapa dan pihak sekolah terutamanya perlu bersinergi bagai aur dengan tebing agar anak-anak watan terus bercambah matang dengan keyakinan bersinar bak cahaya mentari. Tanpa kerjasama yang padu daripada ibu bapa, usaha pihak sekolah hanya akan pincang bagai irama tanpa lagu. Oleh itu, tanggungjawab membina keyakinan diri dalam diri murid merupakan tanggungjawab bersama yang harus dipikul dengan rela demi melahirkan generasi pelapis bangsa yang berkualiti tinggi.
 
Tags:

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)