Pengajaran dan
pembelajaran di rumah atau istilah ringkasnya PdPR bukan suatu perkara yang
asing lagi di Malaysia sejak Mac 2020. Pandemik Covid-19 bukan sahaja mengubah
landskap pendidikan di Malaysia, bahkan di seluruh dunia. Penularan virus Covid-19
yang menjengah gelombang ketiga kini, sekali lagi memaksa Kementeria Pendidikan
Malaysia (KPM) untuk menutup semua operasi sekolah yang sepatutnya bermula pada
20 Januari untuk edisi 2021.
Pelaksanaan PdPR
meskipun terbatas daripada pelbagai aspek, namun tidak boleh dijadikan sebagai
alasan untuk guru menjadi pasif dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran.
Bekerja dari rumah meskipun dipandang sinis oleh masyarakat dan pelbagai
sindiran tajam dilontarkan kepada warga pendidikan, namun guru tetap berjuang
sedaya upaya dalam landasan kemampuan masing-masing dalam memberikan pendidikan
terbaik kepada anak-anak didik.
Bagi menjadikan
PdPR lebih interaktif, berlaku dalam dimensi komunikasi dua hala dan dalam masa
yang sama mendukung norma pendidikan abad ke-21 (PAK21), guru perlu membuka
minda dengan lebih luas dalam merancang langkah pengajaran. Pada hari ini, kita
melihat guru-guru begitu proaktif dan berusaha sedaya mungkin untuk mendalami
ilmu teknologi dalam menghasilkan pelbagai medium pengajaran berbantukan ICT.
Media melaporkan guru sanggup berbelanja untuk menyediakan studio pengajaran,
layar hijau untuk rakaman, kamera berkualiti tinggi, sisitem rakaman dan bunyi
dan lain-lain. Situasi ini sememangnya bagus, namun ini tidak mewakili
keseluruhan hampir 500 ribu orang pendidik di Malaysia.
Bagaimanakan caranya
untuk menjadikan PdP lebih berkualiti dan bermakna meskipun dalam keterbatasan
teknologi? Di sinilah peranan PAK21 dapat dimainkan. Meskipun PdP pada masa ini
berlaku secara tidak bersemuka dan murid berada di kediaman masing-masing,
namun aktiviti berkumpulan masih boleh dilakukan. Pembentangan masih boleh
berjalan. Kolaboratif bersama para murid dalam kumpulan kecil masih boleh
diwujudkan. Komunikasi secara langsung sama ada secara verbal atau bukan verbal
masih boleh dilaksanakan. Pemikiran kreatif dan kritis dalam kalangan murid
masih boleh dirangsang. Malah pembinaan karakter dan menyuntik nilai
kewarganegaraan dalam kalangan anak bangsa masih boleh diimplementasikan.
Dalam menterjemahkan
semua cadangan ini, guru perlu bersandar kembali kepada Standard 4 dalam
SKPMg2. Setiap rubrik dalam Standard 4 SKPMg2 sebenarnya membantu guru untuk
menilai keberkesanan PdP yang dijalankan. Jangan jadikan penilaian dalam
Standard 4 SKPMg2 sebagai alat untuk menghukum diri, sebaliknya jadikannya
sebagai wadah untuk menilai dan menambah baik kualiti dalam PdP yang
dijalankan.
Ya, ada banyak
kekangan yang sudah timbul. Bahkan banyak lagi halangan yang pasti akan muncul.
Namun itulah hakikat. Hidup tidak pernah padam dengan ujian. Buat semua guru
ini adalah perjuangan. Suatu perjuangan untuk menyebarkan ilmu mesti kaki dan
tangan kita diikat di dalam kediaman kita masing-masing. Ingatlah ketajaman
akal dan kebitaraan ilmu tidak pernah terpenjara sama sekali, gunakanlah
kelebihan ini untuk terus menyebarluaskan ilmu dalam pelbagai wadah kerana
kitalah guru, selagi nadi kita berdenyut memberi itu sudah sebati dengan diri.
Apakah cadangan aktiviti pak-21 yang boleh dilaksanakan semasa pdpr?
ReplyDelete