Terdapat
pelbagai teknik yang digunakan oleh murid dalam menulis perenggan pendahuluan.
Ada yang mengamalkan teknik yang diajarkan di sekolah atau yang disampaikan
oleh guru tuisyen. Tidak kurang juga yang mencipta formula menulis perenggan
pendahuluan sendiri mengikut kefahaman penulisan sedia ada.
Dalam
perkongsian ini, saya ingin berkongsi teknik SITIF dalam menghasilkan perenggan
pendahuluan yang ringkas. Teknik SITIF yang lebih langsung kepada kehendak
soalan ini sesuai untuk calon lemah atau sederhana bagi menghasilkan perenggan
pendahuluan yang lengkap tetapi lebih ringkas mengikut aras kognitif calon.
Berikut
merupakan penerangan kepada teknik SITIF:
SOALAN
|
Ayat
pertama ini, murid boleh menyalin penyataan dalam soalan. Ambil penyataan
umum yang sesuai untuk dijadikan ayat pertama dalam pendahuluan karangan.
|
ISU
|
Biasanya
isu dikaitkan dengan masalah sama ada yang telah berlaku, sedang berlaku atau
mungkin boleh berlaku.
|
TANYA
|
Tanya diri
bagaimana untuk selesaikan isu yang ditulis pada ayat sebelumnya. Tulis
jawapan untuk pertanyaan itu.
|
INDAH
|
Jika murid
tahu mana-mana peribahasa, pendapat tokoh, slogan atau bahasa indah, bolehlah
menulis satu ayat pada bahagian ini. Jika tidak tahu, boleh abaikan.
|
FOKUS
|
Tulis satu
ayat yang menunjukkan fokus isi-isi karangan atau dalam erti kata lain ayat
yang menggambarkan kehendak soalan.
|
Penguasaan ilmu dalam pelbagai bidang perlu
diberikan perhatian oleh murid. Hal ini dikatakan demikian kerana ilmu
pengetahuan akan menjamin kejayaan seseorang. Huraikan cara murid memperoleh
ilmu dalam pelbagai bidang. (Soalan Percubaan SPM 2019 Negeri Perlis)
SOALAN: Penguasaan ilmu dalam pelbagai bidang perlu
diberikan perhatian oleh murid. Hal ini dikatakan demikian kerana ilmu
pengetahuan akan menjamin kejayaan seseorang. (Ambil dari soalan)
ISU: Namun, penguasaan ilmu dalam kalangan murid pada hari ini semakin
terhad. (Apa isu yang boleh dikaitkan
dengan pengusaan ilmu dalam kalangan murid)
TANYA: Perkara ini berlaku disebabkan pelbagai sebab,
antaranya disebabkan pengaruh teknologi. (Daripada
isu, tanya kenapa perkara tersebut boleh berlaku)
INDAH: Oleh itu, murid perlu disedarkan akan kepentingan
menuntut ilmu kerana ilmu diibaratkan seperti pelita hidup. (Bagi ayat penyelesaian umum, masukkan
peribahasa)
FOKUS: Justeru, terdapat beberapa langkah yang boleh diamalkan
oleh murid untuk memperoleh ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang. (Tulis ayat kehendak soalan, apakah yang
akan ditulis dalam perenggan isi)
Contoh
penulisan pendahuluan dalam perenggan lengkap menggunakan teknik SITIF:
Penguasaan ilmu dalam pelbagai
bidang perlu diberikan perhatian oleh murid. Hal ini dikatakan demikian kerana
ilmu pengetahuan akan menjamin kejayaan seseorang. Namun, penguasaan ilmu dalam
kalangan murid pada hari ini semakin terhad. Perkara ini berlaku disebabkan
pelbagai sebab, antaranya disebabkan pengaruh teknologi. Oleh itu, murid perlu
disedarkan akan kepentingan menuntut ilmu kerana ilmu diibaratkan seperti
pelita hidup. Justeru, terdapat beberapa langkah yang boleh diamalkan oleh
murid untuk memperoleh ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang.