Terdapat pelbagai cara atau teknik yang boleh
digunakan untuk menulis perenggan isi karangan. Hari ini mari kita lihat teknik
IMBaKUP yang sekian lama telah digunakan oleh guru dan murid-murid di seluruh
Malaysia dalam mengembangkan sesebuah perenggan isi karangan dengan baik.
Berikut merupakan keterangan bagi teknik IMBaKUP:
I
(isi)
|
Satu ayat isi yang lengkap
dengan gramatis.
|
M
(mengapa)
|
Ayat
untuk menerangkan kepada dikatakan sebegitu dalam ayat isi.
|
Ba
(bagaimana; contoh)
|
Bagaimana
untuk melakukan atau menjayakan perkara yang ditulis dalam ayat isi.
|
K (kesan
daripada contoh)
|
Kesan
daripada apa yang ditulis dalam ayat bagaimana.
|
U
(ungkapan menarik)
|
Peribahasa
atau ungkapan yang sesuai dan selari dengan perbincangan isi.
|
P
(penegasan)
|
Kesimpulan kecil bagi
perenggan isi.
|
Bagi permulaan untuk memahami teknik ini dan
diaplikasikan dalam penulisan murid digalakkan membina satu ayat bagi setiap
bahagian. Ini bermaksud satu ayat isi, satu ayat mengapa, satu ayat bagaimana,
satu ayat kesan contoh, satu ayat ungkapan menarik dan satu ayat penegasan
memadai.
Apabila sudah mahir, murid boleh menambahkan bilangan
ayat terutamanya pada bahagian mengapa, bagaimana, dan kesan contoh. Seseorang
yang mahir menguasai teknik IMBaKUP mampu menulis sekurang-kurangnya 10-12 ayat
dalam sebuah perenggan isi.
Contoh Soalan:
Gejala sosial melibatkan golongan remaja semakin
membimbangkan sejak akhir-akhir ini. Bincangkan peranan ibu bapa dalam
menangani gejala sosial dalam kalangan anak-anak.
I
(isi)
|
Salah satu
peranan ibu bapa dalam menangani gejala sosial dalam kalangan anak-anak ialah
menerusi didikan agama kepada anak-anak sejak kecil lagi.
|
M
(mengapa)
|
Hal ini
dikatakan demikian kerana menerusi didikan agama yang secukupnya anak-anak
mampu membezakan perkara yang baik dan tidak baik.
|
Ba
(bagaimana; contoh)
|
Misalnya,
ibu bapa boleh mendidik anak mendalami ilmu agama dengan cara solat
berjemaah, mengaji Al-Quran dan membaca tafsirnya, serta mendengar kuliah
agama.
|
K
(kesan daripada contoh)
|
Kesannya,
anak-anak akan dilengkapi dengan ilmu agama yang lengkap sekali gus menjadi
benteng kepada mereka daripada terjerumus dalam kancah sosial yang semakin
membimbangkan dewasa ini.
|
U
(ungkapan menarik)
|
Oleh itu,
ibu bapa hendaklah bertindak awal dengan memberikan didikan agama kepada anak
seawal usia kanak-kanak lagi persis saranan peribahasa melentur buluh biarlah
daripada rebungnya.
|
P
(penegasan)
|
Ringkasnya,
jelaslah bahawa memberikan didikan agama kepada anak-anak merupakan salah
satu tanggungjawab yang boleh dimainkan ibu bapa dalam usaha mengekang gejala
sosial dalam kalangan remaja.
|
Berikut merupakan penulisan lengkap bagi sebuah isi
yang mengandungi enam ayat setelah digabungkan keenam-enam ayat tersebut dalam
sebuah perenggan.
Salah
satu peranan ibu bapa dalam menangani gejala sosial dalam kalangan anak-anak
ialah menerusi didikan agama kepada anak-anak sejak kecil lagi. Hal ini
dikatakan demikian kerana menerusi didikan agama yang secukupnya anak-anak
mampu membezakan perkara yang baik dan tidak baik. Misalnya, ibu bapa boleh
mendidik anak mendalami ilmu agama dengan cara solat berjemaah, mengaji Al-Quran
dan membaca tafsirnya, serta mendnegar kuliah agama. Kesannya, anak-anak akan
dilengkapi dengan ilmu agama yang lengkap sekali gus menjadi benteng kepada
mereka daripada terjerumus dalam kancah sosial yang semakin membimbangkan
dewasa ini. Oleh itu, ibu bapa hendaklah bertindak awal dengan memberikan
didikan agama kepada anak seawal usia kanak-kanak lagi persis saranan
peribahasa melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Ringkasnya, jelaslah
bahawa memberikan didikan agama kepada anak-anak merupakan salah satu
tanggungjawab yang boleh dimainkan ibu bapa dalam usaha mengekang gejala sosial
dalam kalangan remaja.