Info Semasa

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

Menulis Perenggan Isi Karangan Menggunakan Teknik IMBaKUP




Terdapat pelbagai cara atau teknik yang boleh digunakan untuk menulis perenggan isi karangan. Hari ini mari kita lihat teknik IMBaKUP yang sekian lama telah digunakan oleh guru dan murid-murid di seluruh Malaysia dalam mengembangkan sesebuah perenggan isi karangan dengan baik.

Berikut merupakan keterangan bagi teknik IMBaKUP:


I (isi)
Satu ayat isi yang lengkap dengan gramatis.

M (mengapa)
Ayat untuk menerangkan kepada dikatakan sebegitu dalam ayat isi.

Ba (bagaimana; contoh)
Bagaimana untuk melakukan atau menjayakan perkara yang ditulis dalam ayat isi.

K (kesan daripada contoh)
Kesan daripada apa yang ditulis dalam ayat bagaimana.

U (ungkapan menarik)
Peribahasa atau ungkapan yang sesuai dan selari dengan perbincangan isi.

P (penegasan)
Kesimpulan kecil bagi perenggan isi.


Bagi permulaan untuk memahami teknik ini dan diaplikasikan dalam penulisan murid digalakkan membina satu ayat bagi setiap bahagian. Ini bermaksud satu ayat isi, satu ayat mengapa, satu ayat bagaimana, satu ayat kesan contoh, satu ayat ungkapan menarik dan satu ayat penegasan memadai.


Apabila sudah mahir, murid boleh menambahkan bilangan ayat terutamanya pada bahagian mengapa, bagaimana, dan kesan contoh. Seseorang yang mahir menguasai teknik IMBaKUP mampu menulis sekurang-kurangnya 10-12 ayat dalam sebuah perenggan isi.

Contoh Soalan:
Gejala sosial melibatkan golongan remaja semakin membimbangkan sejak akhir-akhir ini. Bincangkan peranan ibu bapa dalam menangani gejala sosial dalam kalangan anak-anak.

I (isi)
Salah satu peranan ibu bapa dalam menangani gejala sosial dalam kalangan anak-anak ialah menerusi didikan agama kepada anak-anak sejak kecil lagi.
M (mengapa)
Hal ini dikatakan demikian kerana menerusi didikan agama yang secukupnya anak-anak mampu membezakan perkara yang baik dan tidak baik.
Ba
(bagaimana; contoh)
Misalnya, ibu bapa boleh mendidik anak mendalami ilmu agama dengan cara solat berjemaah, mengaji Al-Quran dan membaca tafsirnya, serta mendengar kuliah agama.
K
(kesan daripada contoh)
Kesannya, anak-anak akan dilengkapi dengan ilmu agama yang lengkap sekali gus menjadi benteng kepada mereka daripada terjerumus dalam kancah sosial yang semakin membimbangkan dewasa ini.
U (ungkapan menarik)
Oleh itu, ibu bapa hendaklah bertindak awal dengan memberikan didikan agama kepada anak seawal usia kanak-kanak lagi persis saranan peribahasa melentur buluh biarlah daripada rebungnya.
P (penegasan)
Ringkasnya, jelaslah bahawa memberikan didikan agama kepada anak-anak merupakan salah satu tanggungjawab yang boleh dimainkan ibu bapa dalam usaha mengekang gejala sosial dalam kalangan remaja.

Berikut merupakan penulisan lengkap bagi sebuah isi yang mengandungi enam ayat setelah digabungkan keenam-enam ayat tersebut dalam sebuah perenggan.

            Salah satu peranan ibu bapa dalam menangani gejala sosial dalam kalangan anak-anak ialah menerusi didikan agama kepada anak-anak sejak kecil lagi. Hal ini dikatakan demikian kerana menerusi didikan agama yang secukupnya anak-anak mampu membezakan perkara yang baik dan tidak baik. Misalnya, ibu bapa boleh mendidik anak mendalami ilmu agama dengan cara solat berjemaah, mengaji Al-Quran dan membaca tafsirnya, serta mendnegar kuliah agama. Kesannya, anak-anak akan dilengkapi dengan ilmu agama yang lengkap sekali gus menjadi benteng kepada mereka daripada terjerumus dalam kancah sosial yang semakin membimbangkan dewasa ini. Oleh itu, ibu bapa hendaklah bertindak awal dengan memberikan didikan agama kepada anak seawal usia kanak-kanak lagi persis saranan peribahasa melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Ringkasnya, jelaslah bahawa memberikan didikan agama kepada anak-anak merupakan salah satu tanggungjawab yang boleh dimainkan ibu bapa dalam usaha mengekang gejala sosial dalam kalangan remaja.

Post a Comment

0 Comments