Kesilapan Calon Menjawab Soalan KBAT SPM KSSM

Cikgu Muzz
By -
0
 

Soalan pemahaman merupakan soalan wajib dijawab dalam Bahasa Melayu Kertas 2 peperiksaan SPM (1103/2). Dalam peperiksaan SPM format baharu berasaskan KSSM, terdapat dua soalan pemahaman masing-masing mewakili petikan umum dan petikan sastera. Setiap soalan pemahaman ini mempunyai antara tiga hingga empat pecahan soalan. Pada masa ini, empat pecahan soalan yang biasa dilihat adalah seperti berikut:
  1. Maksud literal.
  2. Banding beza maklumat daripada bahan yang diberikan dalam soalan.
  3. Kemahiran berfikir kritis.
  4. Kemahiran berfikir kreatif dan kritif bertunjangkan penyelesaian masalah.
Markah yang diperuntukkan bagi soalan keenam (pemahaman petikan umum) dan soalan ketujuh (pemahaman petikan sastera) ialah sebanyak 35 markah.
 
Dalam catatan ini akan dikongsikan salah satu sebab yang menjadi punca calon kehilangan markah tanpa disedari oelh mereka. Kesilapan umum ini dikategorikan sebagai kesilapan isi berulang. Terdapat ramai calon SPM membuat kesilapan ini termasuklah ketika peperiksaan SPM berteraskan KBSM.
 
Mengapakah hal ini boleh berlaku? Jawapannya ialah calon tidak sedar bahawa isi-isi yang ditulis oleh mereka masih berada dalam acuan tema yang sama. Ini menyebabkan pemeriksa tidak mengira isi kedua sebagai isi yang berasingan sebaliknya merupakan isi yang berulang. Hal ini akan menjadikan calon tersebut tidak akan memperoleh markah isi yang cukup sekali gus gagal mendapat markah penuh bagi soalan pemahaman tersebut. Bayangkan jika soalan pemahaman empat markah yang memerlukan tiga isi cukup tetapi hanya satu isi diterima manakala dua lagi dikira berulang, tentu sahaja calon tersebut akan kehilangan amrkah tanpa mereka sedari.
 
SOALAN
Kita selalu diingatkan agar menghormati orang yang lebih tua dan berusaha membalas budi orang yang banyak berjasa. Sebagai remaja, apakah yang akan anda lakukan untuk membuktikan anda bebrudi kepada ibu bapa anda?
 
JAWAPAN CALON
Sebagai remaja, untuk membuktikan saya berbudi bahasa kepada ibu bapa saya adalah dengan bercakap dengan sopan dengan ibu bapa. Selain itu, jaga sikap tingkah laku terhadap ibu bapa. Oleh itu, apabila orang tua duduk manakala saya berjalan di hadapan mereka, maka saya tunduk dan bongkokkan badan sambil berjalan untuk rasa hormat kepada orang yang lebih tua dari kita.
 
Dalam jawapan di atas terdapat beberapa kesalahan bahasa minimum yang sepatutnya harus dielakkan oleh calon.
 
Contohnya: kepada orang yang lebih tua dari kita.
Sepatutnya kata sendi nama daripada digunakan bagi menunjukkan asal punca manusia.
Berbalik kepada isi, calon ini beranggapan telah memberikan tiga isi, walaupun soalan ini cukup sekadar dua isi lengkap.
Isi 1: dengan bercakap dengan sopan dengan ibu bapa
Isi 2: jaga sikap tingkah laku terhadap ibu bapa
Isi 3: apabila berjalan di hadapan orang tua, maka saya tunduk dan bongkokkan badan
 
Tafsiran pemeriksa pula isi yang kukuh dan berdiri sendiri cuma satu, iaitu jaga sikap tingkah laku terhadap ibu bapa. Contoh bagi menjaga tingkah laku ialah bercakap dengan sopan dan berjalan sambil membongkokkan badan apabila melintasi orang yang lebih tua. Justeru, calon ini akan mendapat dua markah sahaja kerana isi tidak cukup dan bahasa masih gramatis.
 
Bagi mendapat penerangan yang lebih jelas dengan beberapa contoh jawapan calon SPM tentang kesilapan isi berulang dalam menjawab soalan KBAT pemahaman ini, bolehlah anda saksikan penerangan yang disampaikan oleh cikgu menerusi video di bawah. Jika sudi jangan lupa subscribe, komen dan kongsi video tersebut kepada individu yang memerlukan. Terima kasih!

Tags:

Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn more
Ok, Go it!