Guru 'Terlampau' Di TikTok; Apa Tindakan KPM?

Cikgu Muzz
By -
0
 
Gambar di atas kontroversi guru di TikTok dari Indonesia

Perkembangan teknologi menghadirkan pelbagai inovasi dalam kehidupan manusia termasuklah media sosial. Jika digunakan dengan sebaiknya, maka akan mendatangkan kebaikan. Namun, andai kata media sosial disalahgunakan, maka akan membawa kemudaratan. Pada hari ini, semua golongan tanpa mengira peringkat umur menggunakan media sosial hampir setiap hari dalam kehidupan mereka, begitu juga golongan guru. Berbezanya guru apabila menggunakan media sosial dalam tetapan awam dan dapat diakses oleh masyarakat umum ialah mereka membawa imej profesionalisme perguruan sekiranya, username dan kandungan media sosial yang dimuat naik itu menjurus kepada kerjaya seorang guru.
 
Justeru, tidak hairanlah isu guru ‘terlampau’ dalam media sosial terutamanya menerusi aplikasi Tiktok menjadi bualan hangat beberapa hari lalu apabila salah seorang pengguna Tiktok mempersoalkan motif guru wanita yang berpakaian ketat, sendat dan menampakkan bentuk tubuh badan dalam keadaan yang terlampau di TikTok. Menerusi tinjauan admin, akaun yang dimaksudkan wujud. Malah individu tersebut turut memakai tanda nama persis seorang guru dalam pakaian yang dikira terlalu ‘azab’ untuk diperlihatkan dalam imej seorang guru. Hasil perhatian pada ruangan komen pada video yang lalu di FYP itu juga, pertanyaan salah seorang pengguna Tiktok sama ada tiada pemantauan daripada PPD atau JPN juga dibalas oleh pemilik akaun tersebut yang mengalu-alukan pegawai untuk hadir dan memantau dirinya.
 
Terdahulu video seorang guru perempuan sekolah rendah yang merakam gelagat memanggil nama murid sewaktu mengedarkan makanan turut pernah tular di TikTok mengundang pelbagai reaksi, sehinggakan satu akaun popular yang digelar wartawan TikTok pernah menuduh guru yang mengkritik aksi guru-guru yang merakam video di sekolah dan mendapat perhatian netizen sebagai ‘dengki’ dengan ‘populariti’ guru-guru viral ini. Sebelumnya seorang guru wanita di sebuah sekolah rendah di negeri Kedah juga pernah tular di Instagram dengan dialek utara yang dirakam ketika sedang bersama-sama dengan murid di dalam bilik darjah. Walau bagaimanapun, kedua-duanya masih boleh diterima jika dilihat dari sudut positif, iaitu memperlihatkan hubungan atau bonding antara guru dan murid dalam situasi sebenar di sekolah.
 
Mengadaptasi dengan perkembangan semasa itu perlu. Guru menggunakan teknologi untuk menyampaikan ilmu menerusi teknologi adalah sangat murni tindakannya. Misalnya, seorang guru lelaki dari Kelantan yang menjadikan ejaan Bahasa Inggeris sebagai kandungan Tiktok bersama-sama anak muridnya. Di samping imej tali leher yang unik, cara dendaan secara humor jika ejaan yang disebut oleh anak murid itu salah juga mencuit hati sehingga menjadikan guru tersebut tular dan popular.
 
Sebenarnya, ada ramai lagi guru yang menggunakan platform media sosial seperti TikTok, Youtube, Facebook, Instagram, Twitter dan Blog untuk menyampaikan ilmu yang bermanfaat mengikut kepakaran masing-masing. Bukanlah bererti guru perlu serius dalam 24 jam sehari dan langusung tidak boleh berhibur. Ada juga guru-guru yang menjadi blogger hiburan menulis ulasan tentang drama, filem dan mengkritik lakon layar, namun mereka tidak membawa imej guru sebalik kemunculan mereka menerusi blog itu. Ada juga guru lelaki yang terlibat dalam sukan bina badan dan sering memperlihatkan tubuh badan kekar, namun akaun mereka juga diperlihatkan sebagai individu biasa tanpa diberi penekanan khusus tentang profesionalisme perguruan. Justeru guru perlu tahu membezakan akaun media sosial yang dibina atas tujuan peribadi atau yang membawa imej perguruan.
 
Jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Lumrah hidup seekor kerbau membawa lumpur habis terpalit semua. Guru perlu menjaga kehormatan dan kesucian profesionalisme perguruan. Sebagai manusia biasa, mustahil kita tiada noda atau dosa. Khilaf dan alpa itu akan mampu dibaiki dengan nasihat dan teguran yang membina. Namun, perbuatan sengaja menunjukkan bentuk tubuh badan khususnya bagi guru wanita dengan tujuan meraih perhatian khalayak adalah suatu perbuatan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang guru. Sebagai wanita seharusnya mempunyai rasa malu, apatah lagi seorang wanita yang bergelar guru. Justeru, sudah sampai masanya pihak berwajib seperti Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) cakna dan mengeluarkan garis panduan serta tatacara akaun media sosial yang dibina atas identiti profesionalisme perguruan diurus tadbir dengan betul, agar martabat profesionalisme perguruan ini terpeliharan kesucian dan kemuliannya.
Tags:

Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn more
Ok, Go it!