Kenapa Murid Selalu Abaikan Perenggan Kesimpulan? Teknik PCBiH Bantu Calon SPM Tulis Kesimpulan

Cikgu Muzz
By -
0


Menulis perenggan kesimpulan merupakan suatu kewajipan apabila menulis karangan. Sama ada pada peringkat PT3 atau SPM dalam mana-mana karangan yang ditulis, perenggan kesimpulan adalan suatu kemestian dalam memastikan penulisan mencapai standard matang.

Namun, kebanyakan murid akan menghadapi masalah untuk menulis perenggan kesimpulan. Sama ada murid cemerlang atau murid lemah, sama-sama boleh menghadapi masalah semasa menulis perenggan kesimpulan.

Murid cemerlang akan berusaha menulis dengan panjang seawal perenggan pendahuluan dan perenggan-perenggan isi. Sekiranya masa tidak dirancang dengan baik, maka perenggan kesimpulan akan menjadi mangsa, lalu perenggan kesimpulan ini ditulis ala kadar sekadar memenuhi keperluan. Hakikatnya, pemerengganan yang tidak seimbang dan perenggan kesimpulan yang kurang matang boleh menjejaskan keseluruhan markah bagi karangan tersebut.

Sementara itu, bagi murid lemah pula perenggan kesimpulan biasanya akan ‘digoreng’ daripada penyataan dalam arahan soalan. Satu lagi pilihan ialah, murid lemah akan membuat penegasan dengan menyatakan kembali isi-isi yang telah ditulis dalam perenggan sebelumnya.

Terdapat empat jenis ayat yang boleh ditulis dalam perenggan kesimpulan seperti berikut:

  • Ayat Pandangan (P)
  • Ayat Cadangan (C)
  • Ayat Bahasa Indah (Bi)
  • Ayat Harapan (H)
Setiap ayat tersebut boleh ditulis dan dihuraikan mengikut kemampuan, sama ada sekadar satu ayat, dua ayat atau lebih. Pada perkongsian akan datang, cikgu akan kongsikan teknik menulis perenggan kesimpulan menggunakan Teknik PCBiH.

Tags:

Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn more
Ok, Go it!