Info Semasa

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

[Karangan Pendek PT3] Langkah Mencegah Nyamuk Aedes

 BAHAGIAN A – KARANGAN PENDEK

(10 Markah)

Berdasarkan maklumat di bawah  huraikan pendapat anda tentang kesan-kesan asap rokok kepada perokok pasif. Panjangnya huraian anda hendaklah antara 50 hingga 80 patah perkataan.


            Demam denggi ialah salah satu penyakit yang berbahaya. Hal ini demikian kerana tidak ada ubah khusus untuk merawat demam denggi. Oleh itu, amalan pencegahan dan kawalan daripada demam denggi menjadi tanggungjawab setiap individu.

            Salah satu langkah mengelakkan diri daripada gigitan nyamuk Aedes ialah memakai pakaian yang sesuai seperti seluar panjang dan baju berlengan panjang yang berwarna cerah. Hal ini dapat membantu melindungi permukaan kulit daripada terdedah kepada gigian nyamuk Aedes. Selain itu, penggunaan penghalau nyamuk juga praktikal diamalkan di dalam rumah untuk mengelakkan ancaman nyamuk Aedes. Penghalau namuk jenis elektrik menjadi pilihan kerana lebih selamat digunakan. Akhir sekali, semburan aeresol juga membantu membunuh nyamuk Aedes. Namun, penggunaan aeresol hendaklah terkawal dna perlu dijauhkan daripada bayi dan kanak-kanak.

            Kesimpulannya, kita hendaklah melindungi diri sendiri daripada gigitan nyamuk Aedes. Kita perlu mencari dan memusnahkan tempat pembiakan nyamuk Aedes. Ingat, cegah sebelum terlambat! Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.


Post a Comment

0 Comments