Info Semasa

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

Latihan Penyuntingan 1: Ejaan, Imbuhan, Istilah, Tatabahasa & Tanda Baca (Tatabahasa SPM KSSM)

 

Petikan di bawah mengandungi lapan kesalahan bahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada lapan kesalahan bahasa yang terdapat dalam petikan. Anda tidak perlu menyalin petikan itu semula.

Pertanian dan makanan menjadi nadi kepada rakyat, samada ketika pandemik atau tidak. Ketika sektor lain seperti pembuatan, perkhidmatan dan pembinaan terencat oleh pandemik, sektor makanan walaupun parah namun masih mampu menyediakan makanan kepada rakyat. Permintaan ke makanan bukan terjejas dengan serius kerana makanan merupakan keperluan asas kehidupan. Mengikut Jabatan Statistik, sektor pertanian mengalami kekurangan buruh 22 peratus semasa pandemik. Di sebabkan penanaman komediti makanan ialah insentif buruh atau banyak mengunakan tenaga kudrat seperti sawit, getah, sayur sayuran dan tenusu, maka kekurangan buruh merendahkan produktiviti pengeluaran.

                                                                   (Dipetik dan diubah suai daripada ‘Mantap Ejen Pengembangan Bantu Petani Manfaat Teknologi’ oleh Prof. Datin Paduka Dr. Fatimah Mohamed Arshad, Berita Harian)

[8 markah]

>>> Jawapan

Post a Comment

5 Comments

  1. cikgu bolehkah saya tanya jawapan

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti saya share jawapan ya utk soalan-soalan penyuntingan ni

      Delete
    2. salam cikgu, cikgu dah share jawapan penyuntingan? saya cari tak jumpa jawapan

      Delete