Baca petikan dan teliti bahan grafik yang disertakan di bawah, kemudian
buat satu rumusan yang panjangnya tidak melebihi 120 patah perkataan. Anda digalakkan supaya menggunakan ayat anda sendiri
tanpa mengubah maksud asal petikan dan bahan.
BAHAN 1: PETIKAN
KEFAHAMAN
Bermula pada tahun 2019, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah melaksanakan Dasar Sifar Penolakan secara
Menyeluruh bagi Murid Berkeperluan Khas (MBK). Hal ini bagi memastikan tiada murid dalam kalangan orang kurang upaya (OKU) yang dinafikan hak mereka untuk memasuki alam persekolahan. Sebagai kesinambungan usaha itu, Dasar Inklusif OKU juga dilaksanakan dan diberikan keutamaan. Menerusi
dasar ini, institusi pendidikan tinggi perlu memastikan kemudahan dan sistem sokongan pendidikan yang berterusan dapat diberikan kepada
pelajar OKU yang berjaya mendapat tempat di universiti awam dan
swasta.
OKU ialah kanak-kanak atau orang
dewasa yang cacat keadaan fizikal
atau mentalnya sejak lahir atau kesan kemalangan atau penyakit
tertentu. Oleh itu, masyarakat perlu menerima kehadiran golongan OKU seadanya. Masyarakat
juga perlu membantu
OKU menjalani kehidupan
dengan sebaik-baiknya. Lantas, masyarakat perlu sedar bahawa OKU tidak meminta dilahirkan dalam keadaan yang tidak sempurna dan mereka mempunyai hak untuk hidup
sama seperti orang lain. OKU haruslah diberikan layanan yang baik kerana mereka turut mempunyai
perasaan yang sama seperti insan lain.
Namun begitu, kita harus melayan
OKU secara istimewa
dalam keadaan-keadaan tertentu
seperti membantu mereka melintas
jalan, memberikan tempat
duduk di dalam kenderaan awam dan sebagainya. Kita juga mengharapkan tabung khas disediakan
untuk memudahkan masyarakat menyalurkan bantuan
kewangan kepada OKU. Oleh hal yang demikian,
nasib OKU akan terbela dan mendapat simpati yang
berterusan daripada masyarakat untuk meneruskan kehidupan mereka.
(Dipetik dan diubah suai daripada rencana
“Dasar Inklusif OKU”, oleh
Azimah Ismail, Dewan Masyarakat,
Januari 2020)
BAHAN 2: GRAFIK