Latihan Rumusan SPM KSSM: Iklan

Cikgu Muzz
By -
0
 
Baca petikan dan teliti bahan grafik yang disertakan di bawah, kemudian buat satu rumusan yang panjangnya tidak melebihi 120 patah perkataan. Anda digalakkan supaya menggunakan ayat anda sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan dan bahan.
 
BAHAN 1: PETIKAN KEFAHAMAN
Berlaku kebanjiran iklan dalam media sosial yang memperkenalkan pelbagai jenis produk termasuklah kosmetik, makanan kesihatan, aksesori serta pelbagai barangan keperluan diri dan rumah. Lambakan iklan ini menimbulkan pelbagai reaksi oleh pengguna terutamanya mengenai ketidakpuasan hati mereka terhadap isu pengiklanan palsu di media massa. Dalam perniagaan, iklan memainkan peranan yang amat penting kerana memberikan banyak faedah. Namun, iklan mampu membuatkan pengguna menjadi boros ketika berbelanja. Banyak pengguna membeli sesuatu barang atau menggunakan sesuatu perkhidmatan kerana dipengaruhi oleh iklan.
 
Selain itu, iklan turut mempengaruhi pengguna untuk membeli barangan bukan keperluan. Sebagai contohnya, seorang suri rumah akan membeli sesuatu barang atau peralatan dapur yang canggih kerana terpengaruh oleh iklan walaupun peralatan tersebut sudah ada di rumah. Iklan juga menggalakkan tabiat yang buruk. Iklan rokok dan makanan segera misalnya dapat mempengaruhi orang untuk menghisap rokok dan memakan makanan segera. Dalam pada itu, terdapat iklan yang memperdaya pengguna dengan maklumat palsu tentang sesuatu produk atau perkhidmatan. Kelebihan sesuatu produk atau perkhidmatan itu sengaja dilebih-lebihkan atau diada-adakan dalam iklan. Pengguna pula hanya akan mengetahui bahawa mereka terperdaya setelah menggunakan produk atau perkhidmatan itu.
 
Di samping itu, terdapat syarikat yang mengeksploitasi wanita dalam iklan untuk melariskan produk mereka. Mereka menggunakan kecantikan paras dan tubuh wanita untuk menarik perhatian para pengguna supaya membeli atau menggunakan produk mereka. Seterusnya, penggunaan iklan dalam pemasaran akan menyebabkan harga produk meningkat. Hal ini disebabkan oleh kos untuk menghasilkan sesuatu iklan amat tinggi kerana penggunaan model, teknologi dan kru penerbitan yang berpengalaman.
 
(Dipetik dan diubah suai daripada rencana
“Elak Jadi Mangsa Iklan Dusta”,
oleh Zila Nor, Dewan Masyarakat, Februari 2020)
 
BAHAN 2: GRAFIK
Tags:

Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn more
Ok, Go it!