Baca petikan dan
teliti bahan grafik yang disertakan di bawah, kemudian
buat satu rumusan yang panjangnya tidak melebihi 120 patah perkataan. Anda digalakkan supaya
menggunakan ayat anda sendiri tanpa
mengubah maksud asal petikan
dan bahan.
BAHAN 1: PETIKAN KEFAHAMAN
Berlaku kebanjiran iklan dalam media sosial yang memperkenalkan pelbagai jenis produk termasuklah
kosmetik, makanan kesihatan, aksesori serta pelbagai
barangan keperluan diri dan rumah.
Lambakan iklan ini menimbulkan pelbagai reaksi oleh pengguna terutamanya mengenai ketidakpuasan hati mereka terhadap isu pengiklanan palsu di media massa. Dalam perniagaan, iklan memainkan peranan
yang amat penting kerana
memberikan banyak faedah.
Namun, iklan mampu membuatkan pengguna
menjadi boros ketika berbelanja. Banyak pengguna membeli sesuatu barang atau menggunakan sesuatu perkhidmatan
kerana dipengaruhi oleh iklan.
Selain itu, iklan turut mempengaruhi pengguna untuk membeli barangan bukan keperluan. Sebagai contohnya, seorang suri rumah akan membeli sesuatu barang atau peralatan
dapur yang canggih
kerana terpengaruh oleh iklan walaupun peralatan
tersebut sudah ada di rumah. Iklan juga menggalakkan tabiat yang buruk. Iklan rokok
dan makanan segera
misalnya dapat mempengaruhi orang untuk menghisap rokok dan memakan makanan
segera. Dalam pada itu, terdapat
iklan yang memperdaya pengguna dengan
maklumat palsu tentang sesuatu produk atau perkhidmatan. Kelebihan sesuatu produk
atau perkhidmatan itu sengaja
dilebih-lebihkan atau diada-adakan dalam iklan. Pengguna
pula hanya akan mengetahui
bahawa mereka terperdaya setelah menggunakan produk atau perkhidmatan itu.
Di samping itu, terdapat syarikat
yang mengeksploitasi wanita dalam iklan untuk melariskan produk mereka. Mereka menggunakan kecantikan paras dan tubuh wanita
untuk menarik perhatian
para pengguna supaya membeli
atau menggunakan produk
mereka. Seterusnya, penggunaan iklan dalam pemasaran akan menyebabkan harga produk meningkat.
Hal ini disebabkan oleh kos untuk menghasilkan sesuatu iklan amat tinggi kerana penggunaan model, teknologi dan
kru penerbitan yang berpengalaman.
(Dipetik dan diubah suai daripada rencana
“Elak Jadi Mangsa Iklan Dusta”,
oleh Zila Nor,
Dewan Masyarakat, Februari 2020)
BAHAN 2: GRAFIK