Latihan Rumusan SPM KSSM: Kokurikulum

Cikgu Muzz
By -
0
 
Baca petikan dan teliti pantun yang disertakan di bawah, kemudian buat satu rumusan yang panjangnya tidak melebihi 120 patah perkataan. Anda digalakkan supaya menggunakan ayat anda sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan dan bahan.
 
BAHAN 1: PETIKAN KEFAHAMAN
Bidang kurikulum dan kokurikulum saling berkaitan dalam meningkatkan keupayaan dan kebolehan murid untuk mencapai kecemerlangan yang seimbang dalam kedua-dua bidang tersebut. Aktiviti kokurikulum mampu melengkapkan keterampilan fizikal, emosi dan sahsiah murid. Murid memperoleh pelbagai kebaikan semasa melakukan aktiviti kokurikulum. Antaranya, murid-murid dapat mengisi masa lapang dengan aktiviti yang bermanfaat menerusi kokurikulum. Hal ini boleh mengurangkan penglibatan murid dalam gejala sosial seperti merokok, melepak, vandalisme, membuli atau merayau-rayau ke sana ke sini kerana mereka tiada masa untuk melakukan perkara-perkara tersebut.
 
Menerusi aktiviti kokurikulum, murid akan diberikan tugasan-tugasan tertentu untuk dilaksanakan bersama-sama ahli kumpulan. Tugasan tersebut akan membuatkan murid-murid itu menjadi lebih bertanggungjawab. Di samping itu, daya kepemimpinan merupakan kemahiran yang perlu dikuasai oleh murid-murid pada abad ke-21 ini. Lantaran itu, daya kepemimpinan murid dapat dipupuk melalui pelantikan sesuatu jawatan menerusi aktiviti kokurikulum yang disertai. Antara jawatan yang disandang adalah sebagai pengerusi, setiausaha, bendahara dan ahli jawatankuasa. Selain itu, murid berupaya berinteraksi dengan baik. Murid yang pernah memimpin sesuatu pertubuhan akan lebih yakin untuk menjadi pemimpin sesuatu organisasi pada suatu hari kelak.
 
Oleh itu, negara kita tidak akan menghadapi masalah ketandusan pemimpin kerana generasi muda sekarang berupaya berfikir secara kritis dan kreatif untuk menjana idea dan bijak menyelesaikan masalah yang dihadapi. Di samping itu, murid juga harus menyertai aktiviti kokurikulum untuk membentuk negara yang bersatu-padu.
 
(Dipetik dan diubah suai daripada rencana
“Kepentingan Aktiviti Kokurikulum kepada Pelajar”,
oleh Jared Liw Zhi Long, Dewan Siswa, Januari, 2020)
 
BAHAN 2: PANTUN
 

Tags:

Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn more
Ok, Go it!