Baca petikan dan teliti pantun yang disertakan di bawah, kemudian
buat satu rumusan yang panjangnya tidak melebihi 120 patah perkataan. Anda digalakkan
supaya menggunakan ayat anda sendiri
tanpa mengubah maksud asal petikan dan bahan.
BAHAN 1: PETIKAN KEFAHAMAN
Bidang kurikulum dan kokurikulum saling berkaitan dalam meningkatkan keupayaan dan kebolehan murid untuk
mencapai kecemerlangan yang seimbang dalam kedua-dua bidang
tersebut. Aktiviti
kokurikulum mampu melengkapkan keterampilan fizikal, emosi dan sahsiah murid. Murid memperoleh
pelbagai kebaikan semasa melakukan aktiviti
kokurikulum. Antaranya, murid-murid dapat mengisi masa lapang dengan aktiviti yang bermanfaat menerusi
kokurikulum. Hal ini boleh mengurangkan penglibatan murid dalam gejala sosial seperti merokok, melepak, vandalisme, membuli atau merayau-rayau ke sana ke sini kerana
mereka tiada masa untuk melakukan perkara-perkara tersebut.
Menerusi aktiviti kokurikulum, murid akan diberikan
tugasan-tugasan tertentu untuk dilaksanakan
bersama-sama ahli kumpulan.
Tugasan tersebut akan membuatkan murid-murid itu menjadi
lebih bertanggungjawab. Di samping
itu, daya kepemimpinan merupakan kemahiran yang perlu dikuasai oleh murid-murid pada abad ke-21 ini. Lantaran itu, daya kepemimpinan murid dapat dipupuk melalui
pelantikan sesuatu jawatan
menerusi aktiviti kokurikulum yang disertai. Antara jawatan yang disandang
adalah sebagai pengerusi, setiausaha, bendahara dan ahli jawatankuasa. Selain itu, murid berupaya
berinteraksi dengan baik. Murid yang pernah memimpin
sesuatu pertubuhan akan lebih yakin untuk
menjadi pemimpin sesuatu organisasi
pada suatu hari kelak.
Oleh itu, negara kita tidak akan menghadapi masalah ketandusan pemimpin
kerana generasi muda sekarang berupaya berfikir secara
kritis dan kreatif
untuk menjana idea dan bijak menyelesaikan masalah yang dihadapi. Di samping
itu, murid juga harus menyertai aktiviti kokurikulum untuk
membentuk negara yang bersatu-padu.
(Dipetik dan diubah suai daripada rencana
“Kepentingan Aktiviti
Kokurikulum kepada Pelajar”,
oleh Jared Liw Zhi Long, Dewan Siswa, Januari, 2020)
BAHAN 2: PANTUN