SINOPSIS DRAMA TENANG-TENANG AIR DI TASIK
Drama ini dimulakan dengan tindakan Muzafar yang memberitahu ibunya
tentang kerelaannya untuk melatih sekumpulan peserta cacat penglihatan
mengendalikan kayak dengan betul sebelum mereka menyertai ekspedisi
berkayak merentasi Tasik Permai. Ibu Muzafar tidak bersetuju dengan
tindakannya kerana dia bimbang akan keselamatan anak tunggalnya itu. Menurut
ibunya lagi, tindakannya itu akan menambahkan beban dan menyusahkannya kelak.
Walau bagaimanapun, Muzafar bertegas untuk melatih kumpulan peserta itu memandangkan
ramai pekerja di tempat peranginannya yang bercuti. Muzafar juga berjanji untuk
menjaga keselamatannya sepanjang empat hari tiga malam dia berada di tempat
peranginan tersebut. Azizi berasa hairan apabila Muzafar menceritakan kisah
ibunya yang melarangnya melatih kumpulan orang cacat penglihatan sedangkan ibu
Muzafar merupakan seorang wanita yang disegani sebagai seorang pemimpin wanita
yang unggul, berfikiran terbuka, dan berpandangan jauh. Namun, Azizi memujuk
Muzafar dengan alasan ibunya terlalu menyayanginya sehingga menyebabkan dia
berasa bimbang dan bertindak sedemikian.
Para pekerja di Permai Resort menyambut kedatangan kumpulan peserta yang
cacat penglihatan itu dengan baik dan mesra. Kumpulan itu terdiri daripada 36
orang tetapi enam orang daripadanya berpenglihatan normal. Selepas para peserta
berehat, Azizi dan Muzafar mula menerangkan, memberi tunjuk ajar dan melatih
para peserta tersebut tentang cara-cara berkayak dengan betul dan cara-cara
memberi serta mendapatkan pertolongan seandainya kayak terbalik. Mereka dibantu
oleh beberapa orang sukarelawan seperti Nurul, Haris, dan Chee Keong.
Pada malamnya, Azizi bersembang dengan Muzamir di beranda chalet. Dalam
perbualan mereka, Muzamir melahirkan rasa gembiranya dan berterima kasih kepada
Azizi dan Muzafar kerana dia akhirnya berpeluang merasai pengalaman berkayak.
Hal ini demikian kerana Muzamir berasa kecewa terhadap rakan-rakan sepejabatnya
yang memandang rendah dan memperkecilkan keupayaannya sebagai orang kelainan
upaya. Lantaran itulah, dia berusaha untuk mengatur ekspedisi berkayak tersebut untuk membuktikan
keupayaannya berkayak seperti orang yang normal. Dia berasa bersyukur dan
gembira apabila pihak pengurusan tempat peranginan itu bersedia menerima
kehadiran mereka.
Seterusnya, Nurul dan Azizi bercerita tentang peristiwa ekspedisi
berkayak merentasi Tasik Permai yang telah ditempuhi oleh mereka. Nurul
mengucapkan terima kasih kepada Azizi dan Muzafar yang banyak memberikan tunjuk
ajar dan membantu pasukannya sepanjang ekspedisi tersebut. Azizi juga berterima
kasih kepada Nurul, Haris dan Chee Keong yang turut membantu untuk memudahkan
ekspedisi berkayak merentasi Tasik Permai pada siang itu. Azizi juga memperoleh
pengajaran dan menyatakan kekagumannya terhadap Nurul, Haris dan Chee Keong
yang mempunyai darjah kesabaran yang tinggi dalam mengajar dan membimbing
rakan-rakannya yang cacat penglihatan sehingga mereka mampu berkayak dengan
begitu baik.
Dalam perbualan antara Muzafar, Haris, dan Nurul, Muzafar dapat
mengetahui kisah sedih Muzamir yang berasal dari sebuah keluarga
yang ternama dan kaya di Kelantan tetapi diserahkan kepada keluarga angkat di
Johor ketika dia berusia tiga bulan disebabkan dia dilahirkan cacat
penglihatan. Muzafar membelek mukanya di hadapan cermin untuk melihat
persamaannya dengan Muzamir. Azizi menegaskan bahawa Muzafar dan Muzamir banyak
mempunyai persamaan dari segi wajah dan perawakan.
Muzafar pulang ke rumah setelah aktiviti ekspedisi berkayak di Tasik
Permai selama empat hari tiga malam bersama Muzamir dan rakan-rakannya tamat.
Ibu Muzafar bersyukur apabila anaknya, Muzafar pulang ke rumah dengan selamat.
Muzafar memujuk ibunya ke studio untuk menonton rakaman ekspedisi berkayak
merentasi Tasik Permai bersama-sama para peserta yang cacat penglihatan
tersebut. Ibu Muzafar tergamam apabila melihat persamaan yang ada pada Muzafar
dan Muzamir melalui tayangan video yang ditayangkan oleh anaknya, Muzafar.
Muzafar berasa hairan apabila ibunya tidak mahu meneruskan tontonan
video peserta-peserta ekspedisi berkayak di Tasik Permai. Muzafar juga mula
sangsi akan status dirinya sebagai anak tunggal apabila melihat reaksi ibunya
yang seolah-olah menyimpan suatu rahsia dan selepas dia mengetahui latar
belakang Muzamir. Muzafar menceritakan kepada Azizi tentang perasaannya sewaktu
dia membantu Muzamir akibat kayaknya terbalik. Muzafar juga menitiskan air mata
sewaktu mereka bersalaman dan berpelukan sebelum Muzamir berangkat pulang.
PEMIKIRAN DRAMA TENANG-TENANG AIR DI TASIK
Sikap prejudis segelintir masyarakat terhadap golongan kelainan upaya.
PERSOALAN DRAMA TENANG-TENANG AIR DI TASIK
- Keberanian melakukan aktiviti yang mencabar keupayaan sebenar seseorang.
- Kerjasama yang utuh dalam melakukan sesuatu aktiviti.
- Kasih sayang pengikat hubungan kekeluargaan.
- Kepentingan sikap bertoleransi dalam melaksanakan tugas.
- Kegigihan dalam mempelajari ilmu baharu.
WATAK DAN PERWATAKAN DRAMA TENANG-TENANG AIR DI TASIK
Muzafar |
|
Muzamir |
|
Ibu Muzafar |
|
GAYA BAHASA DRAMA TENANG-TENANG AIR DI TASIK
- Bahasa Arab - Insya-Allah; Assalamualaikum.
- Bahasa Inggeris - rafting; commando rescue; water confidence.
- Metafora - lautan mimpi.
- Sinkope - Habis tu, kenapa Zam tak dapat tidur?
LATAR DRAMA TENANG-TENANG AIR DI TASIK
Latar Tempat |
|
Latar Masa |
|
Latar Masyarakat |
|
NILAI DRAMA TENANG-TENANG AIR DI TASIK
- Kerjasama.
- Baik hati.
- Bertanggungjawab.
- Kasih sayang.
- Keberanian.
- Kegigihan.
- Kesabaran.
PENGAJARAN DRAMA TENANG-TENANG AIR DI TASIK
- Kita hendaklah bijak menyusun sesuatu aktiviti ketikamemberi latihan kepada orang lain.
- Kita mestilah menjalankan tugas dengan penuhtanggungjawab.
- Kita hendaklah gigih mempelajari ilmu baharu tanpa menjadikan kekurangan diri sebagai penghalang.
- Kita janganlah memandang rendah terhadap orang kelainanupaya.
- Kita mestilah berpendirian tegas dalam membuat keputusan.
- Kita mestilah mengamalkan sikap kerjasama dalam menjalankan aktiviti berpasukan.