[Nota Komsas] Analisis Syair Nasihat Penghujung Thamarat Al-Muhimmah

Cikgu Muzz
By -
0

 


MAKSUD SYAIR NASIHAT (PENGHUJUNG THAMARAT AL-MUHIMMAH)

Tamatlah kitab dikarang orang,
akalnya pendek ilmunya kurang, 
daripada sangat hajatku gerang, 
diperbuat juga sebarang-barang.

Penyair telah tamat mengarang kitab supaya dapat dijadikan panduan.

Melepaskan hati yang terbuku, 
pengajaran kepada sekalian anakku, 
mudah-mudahan betul tingkah dan laku, perangai yang baik biar terpaku.

Ayah berharap agar anaknya akan menjaga tingkah laku dan menjadi insan yang berakhlak mulia.

Dengarkan tuan ayahanda berperi, 
kepada anakanda muda bestari,
nasihat kebajikan ayahanda beri, 
amalkan jangan malas dan ngeri.

Ayah menasihati anaknya agar tidak bersikap malas.

Ayuhai anakanda muda remaja, 
jika anakanda menjadi raja,
hati yang betul hendaklah disahaja,
serta rajin pada bekerja.

Menurut ayah lagi, jika anaknya itu menjadi raja, dia hendaklah bertindak dengan betul dan rajin bekerja.

Kerja kebajikan janganlah malas,
zahir dan batin janganlah culas, 
jernihkan hati hendaklah ikhlas,
seperti air di dalam gelas.

Ayah menasihati anaknya supaya rajin berbuat kebajikan. Dalam masa yang sama, hati perlulah ikhlas dan bersih.

Menuntut ilmu janganlah segan,
ilmu yang benar jangan yang bukan, 
iaitu ilmu yang kebajikan,
di kitab ini sudah disebutkan.

Ayah menasihati anaknya supaya tidak malas menuntut ilmu. Ilmu yang dituntut itu perlulah ilmu yang betul seperti yang telah diperintahkan oleh Allah SWT.

Hendaklah anakanda mengaji selalu, 
dari yang lain lebihkan dulu,
had syarak janganlah dilalu,
tidaklah anakanda beroleh malu.
 

Ayah menasihati anaknya agar rajin mengaji dan hal ini perlu diberi keutamaan daripada hal yang lain. Hukum syarak pula tidak boleh dilanggar kerana akan menyebabkannya mendapat malu.

Segala perbuatan dengan berilmu,
maka kebajikan boleh bertemu,
jika sebarang-barang diramu,
akhirnya anakanda jatuh tersemu.

 

Sebarang tindakan perlu didasarkan kepada ilmu pengetahuan agar membawa kebaikan. Ayah juga menasihati anaknya agar berhati-hati dalam melakukan setiap perkara agar tidak terjerumus dalam perkara yang membawa kemudaratan.

Ilmu itu benar faedahnya,
membezakan hak dengan batilnya, mengetahui rakyat benar salahnya, 
supaya dihukumkan dengan adilnya.


Ilmu itu banyak manfaatnya kerana dengan ilmu, perkara yang benar dengan yang tidak benar dapat dibezakan. Dengan adanya ilmu, pemimpin dapat mengetahui sama ada rakyat benar atau salah dan dapat menjatuhkan hukuman yang adil kepada mereka.

Jika ilmu tidak diendah,
sebab anakanda capak permudah,
rakyat datang membawa gundah, 
anakanda tercengang tunduk tengadah.

 

 

Selanjutnya, jika ilmu pengetahuan itu dianggap remeh, hal ini tentu akan membawa masalah kepada anaknya jika menjadi pemerintah. Jika ada rakyat yang datang untuk menyatakan masalah, anaknya tidak akan dapat menyelesaikan masalah tersebut kerana tidak mempunyai ilmu pengetahuan.

Hendak menghukumkan tiada tahu, 
hendak diam hati tak mahu,
berpeluk tubuh tangan ke bahu, 
mengeluh mengucap mengata Allahu.

Anaknya tidak tahu untuk menjatuhkan hukuman dan tidak mahu pula berdiam sahaja. Anaknya itu cuma mampu berpeluk tubuh dan menyebut nama Allah SWT.

Terkadang duduk mendiamkan diri, 
sepatah tidak mengeluarkan peri,
penat duduk bangkit berdiri,
lalu masuk ke dalam puri.

Akhirnya, anaknya tidak dapat berkata apa apa. Setelah penat duduk dan bangun, anaknya itu akan menyembunyikan diri di dalam istana.

Orang berdakwa duduk menanti,
serta dengan bersakit hati,
hairan takjub tidak mengerti,
sebab bicaranya belum pasti.

Orang yang ingin mendapatkan pengadilan akan menjadi marah kerana perbicaraan belum pasti dapat dilakukan.

Terkadang dihukumkan dengan biladah, bukannya syarak bukannya 'adah,
 ambil lekas jalan yang mudah,
supaya jangan berhati gundah.

Sebarang hukuman tidak boleh diambil mudah. Jalan yang terbaik ialah kembali merujuk hukum syarak untuk mendapatkan ketenangan hati.

Jika demikian apa jadinya,
hukum tak betul dengan jalannya,
di hadapan majlis diterimanya,
di belakang kelak diumpatnya.

Jika perbicaraan tidak dijalankan mengikut hukum, maka pemimpin pasti akan dikeji oleh rakyat.

Jika yang benar kita hukumkan,
di belakang jangan kita hiraukan,
umpat dan puji kita biarkan,
kepada Allah kita syaksikan.

Jika perbicaraan dijalankan mengikut hukum Allah, maka kejian atau pujian daripada rakyat bawahan tidak perlulah dihiraukan oleh mereka.

Jika anakanda jadi menteri,
orang berilmu anakanda hampiri,
lawan mesyuarat lawan berperi,
supaya pekerjaan jadi ugahari.

Ayah berpesan lagi, jika anaknya menjadi menteri, dia digalakkan untuk berdamping dengan orang yang berilmu supaya dapat memudahkan segala kerja.

Hendaklah periksa adabnya wazir,
di dalam kitab sudah terukir,
hendaklah jauhkan pekerjaan mungkir, supaya jangan jadi tergelincir.

Ketua haruslah memerhatikan tingkah laku pegawai bawahannya supaya penyelewengan tidak berlaku.

TEMA  SYAIR NASIHAT (PENGHUJUNG THAMARAT AL-MUHIMMAH)
Nasihat bapa kepada anak tentang kepentingan menuntut ilmu pengetahuan jika anaknya dilantik sebagai raja/menteri supaya dapat memimpin negara dengan jujur dan ikhlas.

PERSOALAN SYAIR NASIHAT (PENGHUJUNG THAMARAT AL-MUHIMMAH)
    1. Setiap pemimpin diwajibkan menuntut ilmu pengetahuan.
    2. Kerja kebajikan harus dilakukan dengan penuh keikhlasan.
    3. Ilmu yang dituntut mestilah ilmu yang benar seperti yang  diperintahkan oleh Allah SWT.
BENTUK SYAIR NASIHAT (PENGHUJUNG THAMARAT AL-MUHIMMAH)
    1. Terdiri daripada lapan belas rangkap.
    2. Berisi empat baris setiap rangkap.
    3. Bilangan katanya tiga hingga enam patah kata sebaris.
    4. Terdiri daripada lapan hingga empat belas suku kata sebaris.
    5. Bentuknya terikat.
GAYA BAHASA SYAIR NASIHAT (PENGHUJUNG THAMARAT AL-MUHIMMAH) 
    1. Inversi. Contohnya, nasihat kebajikan ayahanda beri; Kerjakebajikan janganlah malas.
    2. Anafora. Contohnya, Hendak menghukumkan tiada tahu, hendak diam hati tak mahu,
    3. Bahasa Arab. Contohnya, ikhlas; syarak; batil; Allahu; Allah.
    4. Responsi. Contohnya, Kerja kebajikan janganlah malas, zahir dan batin janganlah culas,
    5. Simile. Contohnya, seperti air di dalam gelas.
    6. Sinkope. Contohnya, tak.
NILAI SYAIR NASIHAT (PENGHUJUNG THAMARAT AL-MUHIMMAH)
    1. Keadilan.
    2. Berilmu.
    3. Keikhlasan.
    4. Kepatuhan.
    5. Kebijaksanaan.
PENGAJARAN SYAIR NASIHAT (PENGHUJUNG THAMARAT AL-MUHIMMAH)
    1. Pemerintah haruslah bersikap adil dan tidak boleh bertindak zalim terhadap rakyat.
    2. Seorang pemimpin mestilah mempunyai ilmu pengetahuan yang cukup agar dapat memudahkan urusan pentadbiran.
    3. Kita hendaklah menuntut ilmu yang benar dan menghindarkan diri daripada menuntut ilmu yang sesat.
    4. Kita mestilah rajin melakukan setiap pekerjaan yang telahdiamanahkan kepada kita.
Kredit: Sasbadi

Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn more
Ok, Go it!