[Nota Komsas] Analisis Prosa Tradisional Asal Padi; Antologi Kuingin Berterima Kasih

Cikgu Muzz
By -
0
 

SINOPSIS PROSA TRADISIONAL ASAL PADI
Pada zaman dahulukala, terdapat sepasang suami isteri yang sangat kaya. Mereka memiliki kerbau dan binatang ternakan yang banyak. Harta mereka juga tidak ternilai banyaknya. Pada suatu hari, sepasang suami isteri itu meninggal dunia. Mereka meninggalkan dua orang anak lelaki. Kedua-dua orang anak itu masih belum mampu mencari nafkah sendiri. Anak sulung suami isteri itu, iaitu Si Bongsu pula cacat. Kakinya kerekot, jari-jarinya tumbuh melekat antara satu sama lain seperti itik dan kedua-dua tumitnya berlubang. Sepeninggalan suami isteri itu, harta benda mereka telah dicuri oleh orang jahat. Harta yang masih ada hanyalah sebuah kolam ikan. Pada suatu hari, Si Bongsu melihat-lihat kolam ikannya. Dia ternampak tujuh orang puteri baru sahaja selesai mandi dan bersiap-siap ingin pulang. Si Bongsu memohon untuk mengikuti puteri-puteri itu pulang ke kayangan. Permintaan Si Bongsu telah diperkenankan oleh puteri-puteri kayangan itu. Si Bongsu pun mengikut puteri-puteri itu ke kayangan. Setiba di kayangan, ketujuh-tujuh orang puteri itu telah hilang. Tiba-tiba Si Bongsu ternampak benda kuning berkilau-kilau yang dijemur di tengah dusun. Si Bongsu menyangka bahawa benda kuning berkilau-kilau itu ialah selonggok emas.
 
Si Bongsu bertanya kepada empunya emas tersebut tetapi empunya itu menyatakan bahawa benda berwarna kuning berkilau-kilau itu ialah padi. Empunya padi itu juga menjelaskan bahawa padi itu amat enak dimakan. Si Bongsu bercadang untuk menanam padi itu di bumi. Dia pun meminta izin daripada empunya padi itu untuk mendapatkan padi tersebut. Empunya padi itu tidak membenarkannya. Sebaliknya, Si Bongsu diberikan nasi untuk dirasai keenakannya hasil padi itu.
 
Pada suatu hari, Si Bongsu telah mengambil segenggam padi lalu dimasukkan ke dalam mulut untuk dibawa pulang ke bumi. Malangnya, empunya padi itu menyedari bahawa padinya telah dicuri. Empunya padi itu mencari Si Bongsu dan mengejarnya. Empunya padi itu berjaya menangkap Si Bongsu di tangga pelangi. Empunya padi itu telah membanting Si Bongsu sehingga tumit Si Bongsu berdarah kerana terkena bucu tangga yang tajam. Selepas mendapatkan padi itu semula. Empunya padi itu pun ingin kembali ke kayangan semula. Si Bongsu merayu untuk mengikut empunya padi itu ke kayangan. Malahan dia sanggup menjadi hamba kepada  empunya padi itu. Permintaan Si Bongsu diterima dan dia  kembali ke kayangan semula. Di kayangan, Si Bongsu hanya ditugaskan untuk menjaga dan mengawasi padi yang sedang dijemur.
 
Setelah beberapa lama, luka Si Bongsu pun sembuh. Dia bercadang untuk pulang ke bumi. Oleh itu, Si Bongsu mengambil segenggam padi dan butir-butir padi itu disembunyikan di lubang-lubang luka pada tumitnya. Si Bongsu meminta izin kepada empunya padi untuk pulang ke bumi. Empunya padi itu membenarnya Si Bongsu pulang ke bumi, tetapi dia perlu memeriksa Si Bongsu lebih dahulu untuk memastikan bahawa padinya tidak dicuri. Si Bongsu
membenarkan dirinya diperiksa oleh empunya padi itu. Kerelaan Si Bongsu itu telah menyakinkan pemilik padi bahawa Si Bongsu tidak mencuri padinya. Si Bongsu tiba di bumi dengan selamat. Dengan segera, dia menanam padi itu. Padi yang ditanam Si Bongsu mengeluarkan hasil yang memuaskan.
 
Sementara itu, padi di kayangan telah hilang daya hidup. Untuk melihat kalau-kalau ada padi ditanam di bumi, empunya padi di kayangan pun menghantar seekor burung pipit ke bumi. Burung pipit itu pun terbang ke bumi dan mendapati padi di bumi sedang berbuah. Burung pipit telah makan padi tersebut. Kemudian, burung pipit kembali ke kayangan semula dan memberitahu empunya padi bahawa tiada padi ditanam di bumi. Empunya padi itu tidak mempercayai kata-kata burung pipit kerana melihat warna putih menyeliputi paruh burung pipit. Keadaan itu menandakan bahawa burung pipit telah makan padi. Burung pipit mengatakan bahawa jika empunya padi tidak mempercayainya, empunya padi boleh menghantar seekor burung lagi. Empunya padi itu pun menghantar Si Tekuri ke bumi. Empunya padi memberitahu kedua-dua ekor burung itu bahawa Si Tekuri akan membunuh burung pipit jika ada padi ditanam di bumi. Sebaliknya, jika tiada padi ditanam di bumi, burung pipit akan membunuh Si Tekuri. Selepas kedua-dua burung itu tiba di bumi, Si Tekuri mendapati ada padi ditanam di bumi. Burung pipit itu akhirnya telah dibunuh oleh Si Tekuri.
 
 
TEMA PROSA TRADISIONAL ASAL PADI
Kebijaksanaan dalam menyelesaikan masalah.
 
PERSOALAN PROSA TRADISIONAL ASAL PADI
      1. Sikap tidak berputus asa dalam melaksanakan sesuatu tugas.
      2. Kekayaan yang dimiliki di dunia tidak akan kekal dan tidak boleh dibawa mati.
      3. Kebijaksanaan dalam melaksanakan tugas atau kerja amatpenting.
      4. Masyarakat yang hidup berlandaskan budi pekerti.
      5. Pembohongan akan diketahui juga akhirnya.
      6. Perbuatan mencuri harta orang merupakan gejala tidak baik.
WATAK DAN PERWATAKAN PROSA TRADISIONAL ASAL PADI
Si Bongsu
      1. Anak yatim piatu.
      2. Cacat, iaitu kakinya kerekot dan jari-jari kakinya tumbuh melekat seperti kaki itik.
      3. Seorang yang bersopan santun.
      4. Bersifat berani.
      5. Tidak mudah berputus asa.
Empunya padi
      1. Petani, iaitu menanam padi di kayangan.
      2. Seorang yang gagah.
      3. Bersifar baik hati.
      4. Seorang yang bijak.
GAYA BAHASA PROSA TRADISIONAL ASAL PADI
      1. Bahasa Indonesia. Contohnya, oleh-oleh.
      2. Bahasa klasik. Contohnya, jera; gerangan; hatta.
      3. Hiperbola. Contohnya, Mereka menuju ke kayangan dengan mempergunakan pelangi sebagai tangganya.
      4. Peribahasa. Contohnya, untung tidak dapat diraih, malang tidak dapat ditolak.
      5. Simile. Contohnya, Kakinya kerekot, jari-jarinya tumbuh melekat satu sama lain, seperti kaki itik.
LATAR PROSA TRADISIONAL ASAL PADI
Latar Masa
      1. Pada zaman masyarakat tradisional.
      2. Pada zaman pengaruh Hindu.
Latar Tempat
      1. Di bumi.
      2. Di kolam ikan.
      3. Di tangga pelangi.
      4. Di kayangan.
Latar Masyarakat
      1. Masyarakat yang percaya akan tahyul dan animisme.
      2. Masyarakat petani.
      3. Masyarakat yang berakhlak buruk.
NILAI PROSA TRADISIONAL ASAL PADI
      1. Kecekalan.
      2. Keberanian.
      3. Kebijaksanaan.
      4. Kerajinan.
      5. Ketaatan.
PENGAJARAN PROSA TRADISIONAL ASAL PADI
      1. Kita harus menjaga harta pusaka ibu bapa kita dengan baik.
      2. Kita hendaklah bijaksana menyelesaikan masalah.
      3. Kita hendaklah hidup dengan sifat rajin berusaha dan bekerja.
      4. Kita mesti taat terhadap kedua-dua ibu bapa kita.

Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn more
Ok, Go it!