Penskoran soalan karangan dilakukan secara holistik. Pemeriksa akan membaca
keseluruhan karangan buat kali pertama tanpa membuat sebarang penandaan. Pada
bacaan pertama ini pemeriksa akan mengenal pasti sama ada karangan yang ditulis
menjawab kehendak soalan atau sebaliknya.
Semasa bacaan kali kedua, pemeriksa akan menanda setiap isi yang relevan yang menjawab kehendak soalan. Dalam masa yang sama pemeriksa akan menandakan setiap kesalahan yang terdapat dalam karangan tersebut. Antara kesalahan dalam karangan yang akan ditanda oleh pemeriksa ialah:
Setelah selesai menanda pada bacaan kedua, pemeriksa akan melihat keseluruhan karangan secara holistik secara beriringan dengan panduan penskoran. Pemeriksa akan meletakkan karangan dalam kategori, sama ada cemerlang, kepujian, memuaskan, kurang memuaskan, pencapaian minimum atau tidak mencapai pencapaian minimum. Pemeriksa akan menilai setiap rubrik yang ditetapkan dalam setiap kategori bagi mengenal pasti tahap karangan tersebut.
Sejurusnya, karangan yang diletakkan dalam kategori cemerlang hingga kurang memuaskan akan dinilai semula berdasarkan rubrik penskoran, sama ada layak berada pada tahap atas atau bawah dalam setiap kategori. Setelah markah diputuskan, penolakan untuk kesalahan ejaan antara ½ markah hingga maksimum 3 markah akan dipertimbangkan. Berikutnya, baharulah markah akhir akan dimuktamadkan.
Semasa bacaan kali kedua, pemeriksa akan menanda setiap isi yang relevan yang menjawab kehendak soalan. Dalam masa yang sama pemeriksa akan menandakan setiap kesalahan yang terdapat dalam karangan tersebut. Antara kesalahan dalam karangan yang akan ditanda oleh pemeriksa ialah:
- Kesalahan tanda baca – dibulat
- Kesalahan ejaan – dipalang
- Kesalahan ejaan berulang – dipalang berganda
- Kesalahan tatabahasa, bahasa, imbuhan, frasa, ayat – digaris
- Kesalahan isi dan fakta – dikurung
Setelah selesai menanda pada bacaan kedua, pemeriksa akan melihat keseluruhan karangan secara holistik secara beriringan dengan panduan penskoran. Pemeriksa akan meletakkan karangan dalam kategori, sama ada cemerlang, kepujian, memuaskan, kurang memuaskan, pencapaian minimum atau tidak mencapai pencapaian minimum. Pemeriksa akan menilai setiap rubrik yang ditetapkan dalam setiap kategori bagi mengenal pasti tahap karangan tersebut.
Sejurusnya, karangan yang diletakkan dalam kategori cemerlang hingga kurang memuaskan akan dinilai semula berdasarkan rubrik penskoran, sama ada layak berada pada tahap atas atau bawah dalam setiap kategori. Setelah markah diputuskan, penolakan untuk kesalahan ejaan antara ½ markah hingga maksimum 3 markah akan dipertimbangkan. Berikutnya, baharulah markah akhir akan dimuktamadkan.
Berikut merupakan cadangan panduan penskoran untuk Karangan Bahagian
A, SPM Bahasa Melayu KSSM. Untuk peringatan
panduan ini sekadar cadangan sahaja kerana belum ada panduan penskoran muktamad
daripada Lembaga Peperiksaan Malaysia sehingga catatan ini dimuat naik.
PERINGKAT
|
MARKAH |
KRITERIA
|
CEMERLANG
|
26 – 30 Tahap Atas (28 – 30) Tahap Bawah
(26 – 27) |
|
KEPUJIAN
|
20 – 25 Tahap Atas (23 – 25) Tahap Bawah
(20 – 22) |
|
MEMUASKAN
|
15 – 19 Tahap Atas (17 – 19) Tahap Bawah
(15 – 16) |
|
|
|
|
PENCAPAIAN
MINIMUM
|
|
|
TIDAK
MENCAPAI TAHAP PENCAPAIAN MINIMUM
|
(01 – 05)
|
|
(12 – 14)
(10 - 11)