Sijil Digital Pancing Murid Sertai PdPR

Cikgu Muzz
By -
0
 


Penutupan sekolah Fasa I pada Mac 2020 yang berlarutan hingga Jun 2020, kemudian Fasa II bermula November 2020 hingga akhir Mac 2021, dan kini sekolah masih ditutup dalam Fasa III bermula awal Mei hingga menjengah awal Ogos, dan tak tahu sampai bila berterusan, apatah lagi angka kes harian positif Covid sangat menakutkan dengan berbelas-belas ribu orang direkodkan positif wabak tersebut. Lantaran itu, muncul persoalan apakah cadangan Kementerian Pendidikan Malaysia untuk membuka semula sekolah secara berperingkat-peringkat bermula September 2021 akan dapat direncanakan seperti yang dirancang? Hanya masa yang akan menentukannya.
 
Berbalik kepada penutupan sekolah secara bersemuka ini, sebenarnya sesi pembelajaran masih lagi berlangsung mengikut takwim persekolahan 2021. Cumanya pendekatan yang digunakan ialah pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR). Setelah lebih setahun PdPR dilaksanakan, isu kehadiran dan keterlibatan murid dalam PdPR yang dilaksanakan oleh guru masih menjadi polemik yang tidak berkesudahan. Ada kelas hanya dihadiri oleh seorang atau dua orang murid sahaja daripada jumlah keseluruhan murid di dalam kelas yang lebih 30 orang.
 
Guru menghadapi cabaran terbesar untuk memikirkan bagaimana untuk memastikan murid terus positif untuk menyertai PdPR. Manakala bagi murid pula bukan mudah untuk berhadapan skrin komputer riba atau peranti elektronik saban hari dalam tempoh berjam-jam lamanya. Situasi yang dihadapi kini sangat berbeza dengan PdP bersemuka. Pelbagai faktor lain seperti kekangan teknologi, capaian Internet, limitasi pengetahuan teknologi maklumat dalam kalangan guru dan penggunaan kaedah PdP untuk PdPR yang sama berulang kali boleh menjadi sebab musabab kegagalan sesebuah PdP dalam talian.
 
Itu belum lagi dengan tekanan daripda pihak guru sendiri. Rata-rata guru bukan sahaja perlu mengajar bahkan perlu juga menjaga anak-anak sendiri untuk belajar. Dalam angka 500 000 orang guru di Malaysia yang majoritinya berjantina perempuan juga perlu menguruskan hal ehwal rumah tangga, lantaran taska dan pengasuh tidak beroperasi atau ramai yang tidak berani untuk mengambil risiko jangkitan Covid-19. Belum lagi karenah dan birokrasi yang mengejar bilangan waktu. Belum lagi Ketua Jabatan yang gila graf kehadiran mencanak selalu. Tambah lagi kehadiran murid yang perlu direkodkan bukan satu, tetapi ada yang sampai tiga atau empat sistem berlainan mengikut pentadbiran sekolah masing-masing.
 
Semua ini membuatkan khalayak menjadi lelah. Guru, murid dan ibu bapa; ketiga-tiganya sama-sama teramat letih dalam membayangkan sampai bila norma kehidupan akan kembali menjadi normal. Makanya, dalam catatan ini suka saya ingin berkongsi salah satu usaha seorang guru yang bertindak kreatif untuk memancing kehadiran dan penglibatan murid dalam PdPR. Puan Masliza Mansor telah mengambil pendekatan sijil digital bagi menghargai murid beliau dalam rekod Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) yang dilaksanakan oleh beliau.
 
Ketika diajukan apakah kriteria yang dilihat sebelum seseorang murid itu dianugerahkan sijil digital tersebut, jawab beliau sijil dikeluarkan selepas murid menyertai PdPR dan menjawab kuiz. Tambah beliau, yang hadir, yang jawab kuiz dengan betul, yang menguasai isi kandungan pelajaran akan dianugerahkan sijil. Kata Puan Masliza lagi, setiap kali sesi PdPR akan ada PBD yang dilaksanakan dan ini salah satu kaedah yang diimplementasikan oleh beliau. Menurut beliau, anak-anak murid yang menerima sijil digital ini teruja dan lebih bersemangat. Justeru, beliau hanya memilih yang betul-betul layak sahaja untuk menerimanya bagi memelihara nilai sijil digital tersebut. Dalam erti kata lain, murid yang sekadar hadir tanpa sebarang respons ditaksir tidak menguasai isi kandungan pelajaran pada hari itu dan tidak layak menerima pengiktirafan tersebut.
 
Pendekatan ganjaran ini sebenarnya telah begitu lama wujud dalam dunia pendidikan. Dalam Teori Behaviorisme, ganjaran merupakan salah satu indikator yang boleh membentuk sesuatu perubahan tingkah laku manusia. Justeru, penganugerahan sijil digital ini boleh menjadi satu wadah yang boleh digunakan oleh guru untuk menarik lebih ramai penyertaan murid dalam sesi PdPR yang dilaksanakan. Sebagai seorang guru Malaysia yang melafaz ikrar dan sumpah setia untuk mendidik anak bangsa, tidak mustahil ada masa kita akan lelah tetapi tidakkan sesekali kita mengalah. Teruskan berjuang, cikgu!
 

Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn more
Ok, Go it!