Info Semasa

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

Latihan Pemahaman Petikan Umum SPM: Tema Permainan Tradisional

 

Soalan 6: Petikan Umum
Baca Bahan 1 dan Bahan 2 yang diberikan dengan teliti. Kemudian jawab soalan- soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
 
Bahan 1
Menurut Yunus Pipet (1993) "orang Melayu rata-rata ialah petani yang menerokai hutan dan mencari tanah baru, pada suatu masa dahulu, sebagai tempat mencari rezeki. Setelah penat membanting tulang mereka juga ingin berehat serta bergembira tanpa membazirkan waktu dan harta. Dari sinilah mereka memikirkan cara menggunakan bahan terbuang yang sedia ada di sekeliling mereka dengan sebaik mungkin. Oleh sebab pada masa itu alat permainan sukar diperoleh di pasaran, lalu mereka berusaha mencipta peralatan itu sendiri. Berbekalkan daya kreatif, kesungguhan dan idea, mereka mencipta gasing sebagai alat hiburan daripada saki baki kayu yang ditebang oleh mereka atau lebihan membuat rumah. Penciptaan gasing tergolong dalam seni tampak. Gasing boleh dikategorikan dalam penghasilan yang kreatif
Sumber : Internet
Bahan 2
Nama lain bagi wau ialah layang-layang. Perkataan “wau” ini dikatakan berasal dari  perkataan Thailand memandangkan negeri seperti Kelantan, Terengganu, Perlis dan Kedah menggunakan perkataan tersebut. Sejak berkurun lagi permainan wau sangat rapat dengan masyarakat Kelantan. Wau ini juga telah diangkat untuk dijadikan sebagai salah satu tradisi negeri Kelantan. Antara wau yang terkenal ialah Wau Bulan, Wau Kekek, Wau Puyuh, Wau Kebayak dan Jala Budi. Wau Kelantan ini sangat terkenal dengan kehalusan seni ciptaannya dan turut dianggap    unik oleh sesetengah masyarakat luar. Wau-wau ini biasanya akan diterbangkan di udara sebagai permainan pada waktu lapang. Negeri-negeri lain di pantai barat dan Semenanjung Malaysia menggunakan perkataan layang-layang berbanding wau. Selain itu, kemunculan nama wau juga dikaitkan dengan bunyi yang terhasil daripada busur yang diikat pada wau. Apabila dinaikkan ke udara, daun ibus yang  dipasang pada busur tersebut akan menghasilkan bunyi “wau’, “wau’, “wau’ secara berirama.
Sumber : Internet

(i) Berdasarkan Bahan 2, berikan maksud dianggap unik.        
[2 Markah]
 
(ii) Merujuk kepada Bahan 1 dan Bahan 2, nyatakan persamaan dan perbezaan wau dan gasing sebagai permainan tradisional.
[3 Markah]

(iii) Generasi muda pada hari ini tidak meminati permainan wau dan gasing disebabkan oleh beberapa faktor.
 
Pada pendapat anda, apakah faktor-faktor tersebut?          
[3 Markah]

(iv) Permainan tradisional melambangkan khazanah budaya kita yang tidak ternilai. Oleh itu, Kelab Kebudayaan di sekolah anda berhasrat untuk memupuk minat dan pengetahuan warga sekolah terhadap permainan tradisional. Anda sebagai pengerusi Kelab Kebudayaan di sekolah anda ditugaskan menyenaraikan aktiviti-aktiviti yang boleh dilaksanakan bagi merealisasikan hasrat tersebut.
 
Nyatakan aktiviti-aktiviti yang boleh anda rangka bagi memupuk minat warga sekolah terhadap permainan tradisional.
 
[4 Markah]
 
CADANGAN JAWAPAN
(i) Maksud rangkai kata dianggap unik seperti yang terdapat dalam Bahan 2 ialah dipandang istimewa.
 
(ii) Merujuk kepada Bahan 1 dan Bahan 2, persamaan wau dan gasing sebagai permainan tradisional ialah kedua-dua wau dan gasing dimainkan pada waktu lapang. Seterusnya, perbezaan wau dan gasing sebagai permainan tradisional daripada Bahan 1 dan Bahan 2, ialah gasing dimainkan di tanah manakala wau dimainkan di udara.
 
(iii) Generasi muda pada hari ini tidak meminati permainan wau dan gasing disebabkan oleh beberapa faktor seperti kurang pendedahan tentang permainan tradisional daripada ibu bapa. Selain itu, kurangnya kemudahan yang disediakan untuk bermain permainan tradisional merupakan antara faktor generasi muda pada hari ini kurang meminati permainan wau dan gasing.
 
(iv) Aktiviti-aktiviti yang boleh saya rangka  sebagai pengerusi Kelab kebudayaan bagi memupuk minat warga sekolah terhadap permainan tradisional ialah dengan mengadakan pertandingan bermain gasing dalam kalangan ahli Kelab Kebudayaan ketika aktiviti kokurikulum dijalankan di sekolah. Seterusnya, aktiviti kedua yang boleh diadakan ialah pertandingan reka cipta wau dengan bertemakan Malaysia sempena sambutan Bulan Kebangsaan melibatkan semua badan beruniform, kelab dan persatuan, serta sukan dan permainan. Akhir sekali, mengadakan sudut pameran tentang jenis-jenis permainan tradisional di laluan yang menjadi tumpuan murid-murid di sekolah.

Post a Comment

0 Comments