USAHA-USAHA MEMBANTU MURID
CEMERLANG MENGHADAPI MASALAH KEYAKINAN DIRI
Penat telah menjadi rintihan,
Rindu pelukan sang ibu di desa;
Keyakinan diri menjadi pilihan,
Agar hidup bahagia sentiasa.
Pantun empat kerat tersebut
membawa maksud bahawa keyakinan diri amat penting dalam menjamin kehidupan
serta masa hadapan yang bahagia. Namun demikian, adakah rakyat kita khususnya
remaja benar-benar menghayati maksud pantun tersebut jika disandarkan pada
kejadian hari ini? Realitinya, remaja kini mempunyai tahap keyakinan yang sangat
rendah dan terlalu merendah diri walaupun berada dalam kelas paling cemerlang. Hal
ini terjadi kerana pelajar kini sering membandingkan diri mereka dengan
pelajar-pelajar cemerlang yang lain. Kejadian ini bertambah teruk ketika berita
penularan wabak COVID-19 menggemparkan masyarakat global. Hal ini demikian
kerana semua rakyat terpaksa mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan
berkurung di rumah. Kesannya, pelajar tidak mempunyai peluang untuk menyertai
aktiviti untuk mencungkil bakat diri dan menjadi antisosial. Persoalannya,
apakah inisiatif-inisiatif yang harus diimplementasikan untuk mengatasi polemik
kekurangan keyakinan diri dalam pelajar?
Sebelum bibir mengorak bicara,
sebelum kata dimapankan bukti, marilah kita memperincikan prakarsa dominan
dalam membendung masalah kekurangan keyakinan diri dalam pelajar. Pihak sekolah
memainkan peranan signifikan dalam membendung masalah ini. Dalam konteks ini,
guru merupakan insan terdekat kepada seseorang pelajar. Guru-guru mendukung
tanggungjawab dalam membentuk sahsiah seseorang pelajar atau remaja yang
merupakan aset penting kepada negara. Hal ini dikatakan demikian kerana,
guru-guru berperanan untuk mencungkil bakat serta potensi diri pelajar sejak di
bangku sekolah dengan menggalakkan penyertaan pelajar dalam pertandingan
antarabangsa. Sebagai contoh, pelajar boleh menyertai pertandingan Inovasi
Sains dan Teknologi peringkat antarabangsa dan memenangi pertandingan tersebut.
Kesannya, pelajar boleh menyedari kebolehan diri mereka dan berasa bangga
terhadap pencapaian mereka. Secara tidak langsung, hal ini akan meningkatkan
hormon dopmain dalam diri pelajar yang merupakan sebatian kimia atau
neurotransmitter yang mengawal serta memberi isyarat kepada otak. Dengan ini,
pelajar akan berasa lebih yakin terhadap potensi diri dan menjadi peneraju
negara ke persada dunia. Memetik kata-kata mantan presiden Indonesia, Soekarno,
“Berikan aku 100 orang tua nescaya aku dapat menterbalikkan perahu tertangkup,
tetapi jika aku diberikan 10 orang muda, nescaya aku dapat menggegarkan dunia.”
Jelaslah bahawa guru-guru di sekolah dapat membentuk akhlak dan sahsiah pelajar
yang cemerlang seperti cogan kata guru pembina negara bangsa.
Menurut hadis Rasurullah SAW, “Anak-anak
ibarat kain putih dan ibu bapalah yang bertanggungjawab mencorakkannya, menjadi
nasrani atau majusi.” Menyedari hakikat tersebut, ibu bapa berperanan dalam
membentuk remaja atau pelajar yang berminda modal kelas pertama. Misalnya, ibu
bapa boleh menjadi uswah hasanah kepada anak-anak mereka dengan sentiasa
mengamalkan keyakinan diri dalam setiap tindakan dan perbuatan. Dengan ini,
anak-anak juga akan mencontohi perilaku ibu bapa mereka sehingga keyakinan diri
mereka menjadi kelaziman dalam kehidupan. Bukan itu sahaja, ibu bapa juga perlu
meluangkan masa bersama anak-anak untuk menunjukkan perasaan kasih sayang
terhadap mereka. Ibu bapa sebagai entiti mithali kepada anak-anak juga
sewajarnya memberikan kata-kata motivasi dan bimbingan kepada anak mereka yang
sedang menghadapi apa-apa jua cabaran. Impaknya, remaja akan berasa dihargai
dan tidak akan meragui kebolehan serta keunikan diri mereka. Sudah terang lagi
bersuluh pelajar yang mempunyai tahap keyakinan yang tinggi dibentuk menerusi
institusi kekeluargaan yang kukuh dan penuh kasih sayang.
Lensa perbincangan dicapahkan
lagi dengan mengulaskan isi seterusnya iaitu media massa haruslah menyebarkan
maklumat tentang kepentingan keyakinan diri. Media massa seperti televisyen dan
radio haruslah dijadikan platform untuk menghebahkan informasi mengenai
keyakinan diri dalam kalangan pelajar secara meluas. Sehubungan dengan itu, penerbit
siaran televisyen haruslah mengadakan dokumentari serta menyiarkan rancangan
serta filem-filem yang meningkatkan keyakinan diri seseorang individu. Misalnya,
penerbit tersebut boleh menyiarkan filem Leftenan Adnan Saidi. Filem tersebut
menceritakan keberanian tokoh negara, iaitu Leftenan Adnan Saidi dalam
pertempuran di Bukit Candu menentang tentera Imperial Jepun. Hal ini demikian
kerana filem seperti ini dapat meniupkan kesedaran dan pengajaran agar sentiasa
berani untuk berjuang demi masa hadapan. Implikasinya, kita dapat membentuk
pelajar yang berkeyakinan tinggi dan tidak mudah goyah dalam menghadapi onak
pancaroba dalam kehidupan. Tuntasnya, peranan media massa amat kritikal dalam
meningkatkan keyakinan diri pelajar.
Sebagai penghias akhir bicara,
tiada penyakit yang tiada ubatnya, tiada racun yang tiada penawarnya. Oleh itu,
semua lapisan masyarakat haruslah bekerjasama bagai ke bukit sama didaki, ke
lurah sama dituruni dalam usaha mengatasi masalah kekurangan keyakinan diri
dalam pelajar. Sebagai rakyat Malaysia, pelajar haruslah mengambil inisiatif
untuk membaiki kelemahan diri. Menurut ayat 11 surah Ar-Ra’d, “Sesungguhnya
Allah tidak membantu keadaan sesuatu kaum jika mereka sendiri tidak membantu
keadaan mereka.” Marilah kita bersama-sama merealisasikan impian kerajaan untuk
membentuk pelajar yang yakin yang mentransformasikan negara agar dapat duduk
sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju yang lain seperti
Jepun dan Amerika.
1 Comments
Terbaik Muzammil
ReplyDelete