Cikgu, Air Mani Itu Apa?

Cikgu Muzz
oleh -
0

 


“Cikgu, air mani tu apa?”

Itu soalan dua orang murid sekolah rendah. Murid lelaki kedua-duanya. Pengawas sekolah. Darjah tiga, di sebuah sekolah kebangsaan. Soalan itu ditanyakan kepada seorang guru. Gurunya berjantina perempuan. Entahlah, sama ada guru itu sudah bernikah atau tidak. Yang pasti guru itu ialah seorang guru muzik. Pertanyaan itupun diajukan di dalam kelas yang ketika itu bising dengan bunyi-bunyi daripada peralatan muzik.

Apa jawapan cikgu itu?

Guru perempuan itu tidak menjawab pertanyaan tentang persoalan air mani tersebut. Sebaliknya guru itu menarik side-burn kedua-dua murid lelaki itu. Denda.

Sudah. Apakah salah pertanyaan tersebut? Apa benda itu sebenarnya, sampaikan mengundang amarah guru perempuan itu? Soalan itu ditanya kepada guru setelah rakan-rakan sebaya yang lain juga tidak tahu. Salahkah bertanya? Bukankah guru tempat untuk bertanya?

Dan persoalan apa itu air mani, mati di situ sahaja.

Peristiwa ini benar-benar berlaku. Bukan sekarang, tetapi lama dahulu. Tahunnya 1998, salah seorang murid lelaki yang bertanya ialah penulis sendiri. Kalau imbas kembali ketika itu, begitu suci, murni dan polosnya jiwa, fikiran dan minda murid-murid sekolah rendah yang sudah darjah tiga tetapi masih belum tahu apa itu air mani.

Pertanyaan itu timbul tidak lain dan tidak bukan, gara-gara berita salah laku luar tabii yang melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mendominasi hampir kesemua kaca televisyen ketika itu. Walaupun masih mentah, anak-anak kecil tetap melihat dan membaca. Tilam yang diusung ke sana sini. Perkataan liwat dan air mani digunakan, sangat baharu, belum pernah didengar. Rasa ingin tahu ada, tetapi denda yang diterima saat soalan diaju, memberi tanda bahawa soalan itu tidak seharusnya ditanya lewat bicara.

Makin usia meningkat, perkara-perkara sebegitu kita belajar dengan sendiri. Makin dewasa kini, sangat menggerunkan pula melihat anak-anak di sekolah rendah yang sangat maju dalam mengetahui perkara-perkara sebegitu dengan sangat cepat sekali. Bayangkan dengan hanya satu kes mahkamah dan bersumberkan berita televisyen dan radio sudah mempengaruhi kami ketika itu, apatah lagi zaman teknologi kini yang saban waktu anak-anak berdamping dengan telefon pintar.

Ya, telefon pintar yang tiada sempadan. Telefon pintar yang tiada had dan batasan. Bebas untuk melayari apa-apa sahaja. Sekatan yang dikenakan oleh kementerian bertanggungjawab terhadap laman-laman tertentu seperti laman pornografi, laman muat turun filem-filem percuma sangat mudah dipatahkan, sekadar memasang aplikasi VPN semuanya dapat dilolos dengan mudah dan percuma. Aplikasi sembang maya percuma yang tumbuh bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Gelekan dan tarian ghairah seperti di Tiktok semata-mata untuk meraih pengikut yang ramai. Pakaian mencolok mata menjadi umpan dan daya tarikan. Sosok tubuh berotot tanpa beralas baju jadi medan hidangan dan tatapan. Ah, banyak sungguh yang boleh memesongkan hati, boleh menyesatkan minda!

Anak-anak zaman sekarang bukan seperti kami dahulu. Takut untuk tanya kepada ibu bapa, salah tanya pasti ada habuan yang tersedia. Tanya kepada guru, didenda juga kami diam tanpa suara, kerana kami tahu denda guru pasti bersebab. Anak-anak zaman sekarang tidak bertanya. Anak-anak zaman sekarang tidak bertanya kerana semuanya berada di hujung jari. Google menjadi kitab ajaib mereka. Hedonisme menjadi tunggangan kehidupan kebanyakan mereka. Anak-anak zaman sekarang, bukan semua, tetapi kebanyakannya tenat. Ada yang tanpa rasa bersalah mengutuk ibu bapa sendiri di media sosial. Ada antaranya yang memerli dan mempersenda guru-guru di akaun sosial secara terbuka. Lebih parah ada juga tanpa rasa segan silu memperkatakan hal lucah di dalam bilik darjah!

Ya, saya sendiri mengalaminya. Murid sekolah menengah seawal usia Tingkatan 1 sudah berani berkata-kata dengan perkataan double-meaning. Itu belum lagi murid Tingkatan 5. Dunia semakin berubah. Cabaran guru semakin berganda-ganda. Guru bukan sahaja menggalas tanggungjawab untuk memberi ilmu, bahkan lebih penting lagi membina akhlak murid menjadi beban yang semakin berat di pundak dan bahu. Meski mencabar, tetapi saya yakin setiap guru akan cuba mencorak akhlak yang baik kepada murid-murid. Namun, permulaannya adalah di rumah.

Peranan ibu bapa dalam membina dan membentuk akhlak anak-anak adalah cukup besar. Dulu kita dimomokkan dengan kata-kata, anak-anak umpama sehelai kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya. Sayang sekali, pada masa ini, meski corak yang dijalin ibu bapa sudah cantik, ada banyak unsur kotoran yang boleh menjadi nista pada sehelai kain putih. Atas, bawah, kiri dan kanan anak-anak kita cabaran dan dugaan datang dalam pelbagai bentuk dan rupa.

Oleh itu, ibu bapa perlu melihat kembali cara terbaik mendidik anak-anak zaman moden, generasi alpha. Pendekatan mendidik anak-anak mengikut acuan dahulu mungkin tidak sesuai sepenuhnya. Ibu bapa perlu belajar menimba ilmu keibubapaan. Buku-buku dan bahan bacaan, perkongsian video motivator dan pakar psikologi, bingkisan kaunselor dan ilmuan harus ibu bapa cakna. Pantaulah anak-anak. Semaklah aktiviti seharian anak-anak. Ambil tahu kawan-kawan anak-anak. Luangkan masa berkualiti dengan anak-anak. Ibu bapa perlu menjadikan diri mereka sebagai rujukan oleh anak-anak. Bersahabatlah dengan anak-anak. Selami hati dan jiwa mereka.

Hanya ibu bapalah yang dapat menyelamatkan akhlak anak-anak, kerana bagaimana acuan begitulah kuihnya. Guru setia di sisi membantu, tetapi mana mungkin ranting mampu menyokong dahan, jika batang pohonnya reput lebih dahulu? Ambillah langkah pertama hari ini, demi masa hadapan anak-anak yang lebih sempurna dan seimbang, demi modal insan negara yang berkualiti dari segenap aspek kehidupan.


Tags:

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)